Wednesday, December 1, 2010

2nd check-up @ 18 wks

isnin lepas, setelah episod "tolak menolak" antara Pusat Kesihatan UKM dan Poliklinik Bangi dan KK Kg Cheras baru berkenaan check up saya setiap bulan, maka saya gamble jugak bwk buku merah mengadap nurse di Poliklinik Bangi tu. Malam sebelum tu saya dah bg kata dua kat arjuna yg berbunyi :" kalau poliklinik bangi tamau terima sayang nak check up, kita pi klnik alam damai je la ek? susah la cam ni..." dan arjuna seperti biasa bersetuju sahaja dengan ayat penyata saya itu..hihih

maka pagi isnin tu gigh la saya siapkan anak teruna awal2...tp dia pulak syok tido..tak sampai hati nak kejutkan walhal malam tadi saya dah byk kali pesan dia kena bgun awal sebab mummy nak pegi klinik.

last2...saya sampai ke poliklinik tu kul 915 pagi nak angka giliran saya adalah 6115...bahagia bukan? nak tak nak tgu jek la...dah le perut kosong...tak sempat nak beli makanan pun...

tunggu punya tunggu...sejam pas tu bru nurse pgl nama utk check blood pressure dan timbang. berat saya turun 1.3 kg dr check up masa buat buku 2 weeks ago...jadik la 59.2 saja..may be sebab pas balik dr kg, saya tak lalu makan malam sgt.kdg2 saya makan biskut cicah air milo saja.

pas tu nurse bagi botol kecik suh wat urine test dan amik darah utk hb test...

pas dah dpt resut urine dan hb (sib baik naik sket dr last test...kali ni 11.1) saya kena tgu turn utk check ngan doktor pulak sbb mmg sepatutnya tarikh ni saya kena refer kat doktor...

hahihh...masa ni la yg mencabar keimanan..dengan perut laparnya,,, sakit kepala nya,,,penat duduk nya...adeiii...nak beli makanan tak jupe lak kafe di sini..last2 beli air soya jek kat vendor machine tu..sekali teguk abih setin!

pas tu melangut la tgu no di panggil...kul 1240 baru no 6115 appear kt digital screen tu ...adeiii...

masuk jupe dokter...dia suh baring sbb nak scan.arghhh...lega dpt baring kejap..kalo doktor bg tido sini kejap pun best jugak..hihih

masa doktor scan tu, beria2 la saya toleh kat monitor tu...tp gelap semacam jek...huhuhu...rupa2nya monitor kecik yg ngadap dia jek yg ada gambar...cisss....

doktor tanya penah scan ke sblm ni, saya jwb ada scan, 2 kali. doktor taya psl EDD scan...saya ckp 3 mei...dia kata...ooo...ok la...lebih kurang dgn scan yg ni.yg ni 4 mei...

pas tu dah siap scan, duduk seme...doktor cakap sbb saya cze sebelum ni, so masa 28 mgu nti kena scan lg skali dan doktor akan wat surat utk refer ke doktor pakar di spital...spital kajang katanya (saya tak tau lg spital kajang tu kat mana...tak pe, nti leh survey)...so doktor pakar akan wat check up dan terangkan risiko2 deliver utk kali ni... sama ada boleh normal dengan berapa peratus risiko yg perlu saya hadapi dan adakah perlu czer utk mengelakkan risiko yg lebih teruk...(erm...tak pe la doktor...nti saya dengar dulu penerangan doktor pakar sbb depa lagi arif dengan kje depa kan? tgu aje la kepurtusan doktor nti wpon saya dah ada "keputusan sendiri" buat masa ini)

apa2 pun, yg penting skrg adalah prsedia mental, emosi, fizikal dan kewangan...22 weeks to go :)

so next check up adalah pd 29 disember nti, hari rabu.memula nurse bg 27 dis, isnin tp saya yg mitak tukar ke hari rabu sbb saya rasa hari isnin mmg ramai giler la org kat klinik kerajaan...jenuh pening kepala dengan keadaan crowded...huhuh.tp saya kena pastikan, next time saya kena prepare makanan, minuman dan bahan bacaan dan bahan hiburan spt buku sudoku, harian metro, science jurnal dan majalah mangga majalah pa&ma...huhuh supaya tidak kebosanan dan ketensionan!




0 comments: