Friday, January 20, 2012

2012 ~ semoga sentiasa bersyukur

Setelah berhempas pulas berjuang dengan emosi sepanjang 2011...so tahun 2012 ni saya nak tanamkan azam dalam hati (ala-ala resolusi kah?) agar saya sentiasa bersyukur dengan nikmat Allah yg terlalu laus ni

Sebab sepanjang 2011, bila datang dugaan...kadang2 saya jd macam manusia yg kurang bsyukur...masih lancar menyebut "kenapa? kenapa? kenapa"..sedangkan tiap apa yg allah beri dan duga, pasti ada hikmah yg tersembunyi dan yg pasti Allah lebih mengetahui kan?

Selalu jugak saya kena ceramah dgn arjuna, bila asek mempersoalkan "kenapa?" tu...dia akan ingtkan saya "kalau bukan begitu, kita tahu ke apa kesudahan yg lain?kita boleh jamin ke kita tak hadapi lagi teruk dari ni?"

So saya banyak berfikir dan merenung....

Sempena tahun baru 2012 dan tahun2 akan datang, saya mohon Allah kuatkan hati saya untuk LEBIH mensyukuri nikmatNYA dan belajar utk redha dan pasrah dengan segalanya...kalau boleh tak mau lg merungut2...sentap2 pada benda yg tak sepatutnya lah...hihih

Contoh terhampir, macam kes saya tinggalkan Aidan untuk dijaga oleh emak dan ayah saya...wpon saya sedih tapi saya cuba nak carik sudut yg positif. masa saya keje di perlis, setahun cuma 2-3 kali saja saya boleh balik kg jenguk mak dan ayah...tp dengan hikmah mcm ni, hampir tiap minggu saya boleh ziarah diorang.saya anggapkan inilah hikmah Allah beri saya peluang macam ni, seolah2 utk gantikan balik masa yg lepas2...

Macam tu jugak dengan kes lab work saya yg kecundang dan menemui jalan mati..hahaha...stress dan hampa mmg dah tentu la...udah ler masa makin lama makin berlalu pantas..hahah tapi last2 dengan kegagalan tu, saya temui sesuatu yg lagi baik (insyaAllah)...saya bincang dgn Sv dan Sv setuju dgn proposal baru yg saya twist sikit dari yg lama..so harap2 mjadi la lepas ni, ameeennnn

Moga-moga lepas ni, walaupon ada perkara yg mganggu fikiran...perkara2 biasa yg saya hadapi sebelum ni, saya nak sangat yg saya tak pikir terlampau teruk.Contoh, kalau pihak xxx tak amik pot pasal saya, tak care psl saya or sentiasa buat saya mcm tunggul kayu mati yg tak bernyawa dan tak berfungsi, saya malas nak pikir2 sangat dan sentap2 teruk (sentap sikit2 setakat sms kt puak nakal tu anggap cam meluah perasaan je la kan? hahaha)...saya nak abaikan dan anggap aje kalau berlaku sebaliknya, mungkin hidup saya pulak yg bertukar jadik DISASTER!!!! hahaha...mana nak tau kan? so mungkin di takdirkan ini la keadaan terbaik utk saya

Saya nak enjoy hidup saya mcam orang lain, tamau pikir masalah teruk2..huhuhu...saya ada gak cakap kat arjuna, dah setahun kitorang sama2 down...so this year saya harap dia boleh buat saya hepi dan saya akan cuba buat dia hepi jugak, dengan cara yg masing2 mampu la...kalau tak dpt dah mewah dengan material pon, cukup la hepi dengan apa yg ada, dengan kasih sayang (yg ni yg lagi penting dari harta dunia kan?)dan anak-anak...insyaAllah :)

Walaupon saya lonely kt sini, cuma bdua je dgn Amjad, tapi saya syukur sebab masih ada arjuna dan ramai kawan utk sembang dalam ym, fb dan sms..hihih

Orang kata, kalau kita rasa kita teruk, susah, merana, sedih...cuba tengok orang yg lagi teruk dari kita. Contoh, kalau kita rasa sedih drive kete kecik (hahah...contoh apakah ini?)...kita tengok orang yg naik moto kene ujan, naik beskal or jalan kaki..kalau kita penat bjalan kaki sbb tak de kenderaan, kita tengok pulak nasib orang yang tak de kaki langsung, kena mengesot or tak leh jalan langsung.

BAk kata kawan ym dan sms saya,
"biar di duga dengan yg lain, daripada di duga dengan penyakit" ~insaf

So tahun 2012 ni saya plan:

1. research dan phd = ada kejayaan wpon sikit.kalau boleh nak la pegi conference dan dapat publish satu paper (even review paper sekalipon, huhuh)

2. nak amik bela Aidan Fayyadh bila budak debab tu dah pandai bjalan :)

3. nak lebih bersabar dgn karenah anak-anak..terutama Amjad Faheem sbb mummy byk masa kena konsentret mengajar dia di rumah, baca buku Malay n English, buat homeworks, belajar Iqra' etc...so kesabaran harus setebal kulit paus (sblm ni senipis kulit bawang)

4. nak pegi Lexis or Grand Lexis kt PD sempena anniversary bulan Mei...ohhhh lama giler dah tingin nak pegi sini, dari zaman belom duk KL lagik..huhuh smpikan tempat ni dah bertukar nama dah (dulu Legend Water Chalet ke hapa ntah)..so ktrg sama2 janji nak kumpul duit sikit demi sikit smpi la bulan Mei...hihih...nak pegi PD pon kena kumpul duit...koh3




0 comments: