Tuesday, March 20, 2012

jamu mak dara vs jamu indon

Pengaruh dari blogger idola...saya teruja nak cuba ni;


pic googled

mmg byk testi saya baca, selain blogger idola yg ckp jamu ni cam ok...ala2 boleh menyelimkan badan jgk (wpon itu bukan motip utama nak try)...

kenapa jamu mak dara? sbb ada ahli puak nakal dah try kopi mak dara masa menulis tesis...testi dari beliau sgt menakjubkan iaitu boleh stay up utk tulis tesis hingga ke huruf terakhir...hahaha

so saya nak try sbb nak kekalkan kesihatan diri...

start semester ni, jadual travel-balik-kampung-tengok-anak menjadi lebih padat...saya ada kelas jumaat petang; kul 3-7 ptg...so lepas abis kelas or tak sempat abis pon janji dapat sign kt attendance saya kena terus chow balik...atau kalau tak sempat, saya kena drive sabtu pagi dan ahad petang dah kena balik semenyih semula...so takut badan jd flat...huhuh maka saya perlukan supplement hahaha

tapi bila bgtau kat mak, nak try jamu ni...mak membebel...hahaha...mak suh minum jamu indon, ani buatkan...huhuhu scary!

bukan scary apa, saya tak kisah rasa jamu tapi saya scary bau jamu...

so cam ni rupa sebijik cam jamu ani buat

tajuk jamu adalah jamu kunyit asam...(sy snap gmbr tp terdelete la pulak)

\
pic googled

Kongsi resepi:

Cara pembuatan (tp ni amik dari google...sama je cam ani buat.cuma ani tmbh sket temu lawak -bukan raja lawak ok)

Ingin membuat jamu sendiri di rumah? Kami punya resep Jamu Kunyit Asam yang ternyata mudah membuatnya. Bahan yang dibutuhkan pun mudah didapat, yaitu 1/2 Kg Kunyit, 1/4 Gula jawa, 1/2 Kg asam jawa, 2 Liter Air, dan satu sendok teh garam.

Untuk mulai meraciknya, pertama bersihkan kunyit dengan air hingga bersih. Kemudian, kunyit diparut atau bisa juga diblender. Setelah itu, kunyit yang sudah diparut atau diblender tersebut diperas sambil disaring untuk diambil airnya.

Selanjutnya, air perasan kunyit itu direbus dalam panci. Lalu, masukan asam, gula dan garam dan masak sampai mendidih sambil di aduk-aduk. Setelah mendidih, angkat dan dinginkan jamu.

Jamu kunyit asam siap dinikmati. Bisa juga ditambahkan es batu dan madu agar lebih segar dan manis. Selamat sehat dengan rajin minum jamu.


memang lagi sedap kalo tambah madu sblm minum dan buh dalam peti...minum sejuk2

tapi jgn mitak testi kat saya tau...baru minum 3 kali...hahaha

selamat mencoba yang ibu ibu sekalian!

0 comments: