Friday, November 22, 2013

ketagihan

Snow Cheese Cake


pengubat hati yang gundah gulana

lately saya terlalu byk pikir
kadang2 sampai rasa susah hati, gundah gulana, semua lah

pikir psl tesis
dari celik mata smpi tido haha

pikir psl anak-anak

huhuh

arjuna pon ada ckp
skrg saya tido lena betul
dari tutup mata smpi alarm berbunyi hahaha
mungkin dengan pakej dengkur skali kot?

sbnrnya letih otak sbb berfikir (dan juga rasa gusar)
lagi letih dan penat
dari letih dan penat fizikal kot kan?

bertabahlah arjuna hikhokhikhok

so snow cheese cake ni saya bantai buat smpi 3 bekas
sbb nak relase stress
pehtu makan laju2 sbb rasa heaven sangat cream cheese yang lemak-lemak
lawan ngan cheddar cheese yang masin-masin

saya bukan penggemar cheese, tapi yang satu ni boleh jadik ketagih uolssss

so ni resepi nya, mudah sgt sbb tak renyah
saya cukup suka buat kek yang kasik humban seme bahan then mixing
bahagia hidup

Snow Cheese Cake

Bahan kek:

6 biji telur (buang 2 putih daripada nya)
100 gm gula halus
100 gm tepung hong kong (boleh tukar dengan tepung superfine)
60 gm tepung jagung
50 gm air sejuk (peti ais)
1 sudu teh baking powder
2 sudu makan ovelet
75 gm mentega (dicairkan)

Bahan krim dan hias:

1 kotak cream cheese
1/2 tin susu pekat (*yang ni boleh seniri adjust.saya tak letak stgh tin, manis sgt n muak sbb bau susu)
*boleh tmbh gula aising jika kurang kan penggunaan susu pekat
cheddar cheese

Cara-cara:

Masukkan semua bahan kecuali mentega cair
Putar sampai pekat dan putih

Masukkan mentega cair
Putar lagi hingga sebati dan pekat

Bakar 45-60 minit pd suhu 150 degree C

Sejukkan
Potong 2 lapis, sapu cream cheese
Parut kan cheddar cheese

Sejukkan 1-2 jam baru potong dan makan


*LEPAS MAKAN,JGN LUPA EKSESAIS SELAMA 30 MINIT *


0 comments: