Thursday, October 15, 2009

rumah sewa dan sekeping tikar getah

seminggu di umah sewa sang arjuna
menyebabkan berat badan saya naik!

apa tak nya...saya dan anak teruna, asek terbongkang tgk tv, tgk tv, makan, makan

oleh sebab sang arjuna dah jual dan sedekah seme barang2 umah sewa dia (kami) di pasir gudang
maka, tiba di bentong, beliau hanya sehelai sepinggang sahaja

maksud saya, hanya ada baju bajan, hanger baju, tv dan asteruk

selain daripada tu, seme dah ada kat umah orang lain atau kat umah mertua

umah sewa baru ni pun, ex-penyewa cuma tglkan sekeping tikar getah di ruang tamu

jadi...kiranya...everything kena start from ZERO semula la...cam baru2 kawen dulu
sadis kan?

so benda pertama yg saya rasa saya patut carik adalah gelas,pinggan mangkuk dan sahabat2 mereka

owh ini pon hasil ikhsan emak saya...

seme keluarga gelas,pinggan mangkuk, periuk belanga, lesung batu dan lain2, arjuna tglkan kat umah mertua
kebetulan pulak, hari tu kenduri adik ipar...so ktrg pon tak tergamak nak pi selongkar stor mencarik sme2 ni...
so saya ckp kat arjuna, nti bila2 dia balik jb, try la carik kot2 jupe semula ke brg2 umah kami dulu

tapi, utk hidup seharian di masa akan dtg ni, kena la prepare mana2 yg basic kan? takkan la nak makan atas daun pisang kot?

maka, bermual la episod " memulakan hidup baru" di rumah sewa arjuna

masa pi ikea hari tu, ktrg beli la mana2 yg patut utk brg2 umah dia...tp tak de beli apa sgt pon, just beli bekas sudu, bekas plastik beg (must buy item kat ikea, hahaha), meja kecik utk buh tv (hahah, daif sguh rasa!), jam dinding,dan rak kasut (yg paling kedekut punya harga)


peh tu hari seterusnya, pencarian set bilik tido, mesin basuh dan peti sejuk

tapi end-up, arjuna kata tgu time dia gaji nti

so..hidup la kami dlm serba kekurangan ini

sebagai isteri solehah...saya redhakan aje ler....tak pe, janji kita enjoiiiiii

hari seterusnya lagik...pi servey penyidai baju dan rak pinggan dan tikar getah baru

kedai perabot kat bentong, ada 4 ketol je...kesiankan?

last2 beli rak pinggan ngan tikar getah je sbb saya dah rasa pening tgk pinggan mangkuk, gelas seme duk dlm pestik kat tepi dinding dan pening tgk tikar getah yg ex-penyewa tinggalkan...dah koyak2 sket

duk 2-3 hari, baju kotor pon dah makin byk....so akhirnya tanpa mesin basuh, ktrg kena hantar baju bajan ke dobi

cool tak?

kehkehkeh

masa nak amik baju kat dobi, ada sorang pakcik sebelah saya duk tanya dgn nada gatal...

"kenapa tak basuh sendiri?takut sakit tangan yer?"

huk aloh...nak je saya jerit kat telinga dia...

"pak cik...umah saya tak de mesin basuh otomatik lagik tau..saya baru pindah.cool aper duk anto baju kat dobi..."

sang arjuna pi keje dlm kul 730 dan balik lunch dlm kul 1230

bekpes dia belikan, lunch pon dia belikan

mmg dah macam puteri raja je la rasa...hik3

tapi seriyes busan okeh...maklumlah saya kan dah biasa bekerja dan membuat kerja umah (tampar muka seniri laju2)

so makan tido aje la keje saya dan anak teruna

dia duk asek ngadap kartun memanjang

tak pon, main dlm igloo dia (akhirnya..dpt gak beli igloo ikea neh, stlh duk mengidam lama dah)



kalau dia boring dan penat dia tido
bagus nya anak teruna, dia leh tdo dgn senang...tepuk2 sket dah lena....
mebi sbb kat entong ni sejuk sket berbanding perlis kot
sbb umah ni kipas siling seme dah kena cabut dek ex-penyewa
so ktrg bergantung harap pd kipas berdiri tu je
itu ler yg ktrg buh kat ruang tamu
so situ la tido, makan, tgk tv
sadis lagik sekali kan?
yyeee.....sguh sadis
tp alhamdulillah...tak rs panas pon, berpeluh pon tidak
kalo tido malam, siap kena hala ke dinding kipas tu, sbb sejukkkkk banget!
dan...rezeki makan buah sgt murah di sana
boring tima arjuna pi keje je, saya makan durian
lengan pon dah kuar muscle sbb duk kopek durian seniri...gagah perkasa sguh!
boring lagik makan rambutan ngan manggis
seme2 buah ni, opismate merangkap tuan umah yg arjuna tumpang duduk (masa dia mula keje dan before dt umah sewa ni), yg bagi...sbb dia sewa umah beserta kebun buah sekali...sonok seh...mmg tetiap hari arjuna akan bwk balik utk habuan saya sbg penteknak badan kat umah, hahahahha
boring lagik..makan epal pulak
ekceli...saya snap gmbr ni sbb excited beli apple slicer ni. giler jakun...padahal benda ni dah berzaman ada kat pasaran
okeh...pasal makan dinner pulak...ni lagi sadis nak citer
arjuna mmg dah plan, bila dia duk umah sewa seniri, dia akan mitak tulun isteri opismate dia merangkap tuna umah (yg ada kebun buah, citer kat atas tu) masakkan utk dia, kira dia bayar monthly la kat kak ima tu
sebab umah sew ni dapur seme pon tak de, so start masa saya ada la arjuna dah mitak akak tu tulun masakkan kan?
cool jugak tak?
hahaha...tp sebagai isteri, saya rasa agak segan ngan kak ima. sib baik dia memahami....tak pe...saya dah pesan kat arjuna, pas ni dah lega2 sket after beli brg2 umah...beli dapur masak pulak, segan ler kalo org yg masakkan...
maka, setiap hari pas balik keje, arjuna akan bwk mangkuk tipin balik ke umah, yg berisi lauk pauk dan nasik
muekekeke
tp alhamdulillah...kak ima mmg pakar memasak
seme dia masak seme sedap
(tapi saya seniri still tak sedap hati bila suami akan makan air tangan org lain.kalu kat kedai lain sket kot feel dia? betul tak? apa kata surveyyyyyyyy????????)
so itula sedikit sebanyak citer seminggu saya berada di bentong
dalam keadaan serba kekurangan
tp saya tak mendesak arjuna utk sediakan seme utk kami before kami datang
sbb saya paham keadaan dia

nanti bila ada cuti, belh la pi bentong lagik
nak pi genting highlands
pehtu bila2 nti, pi bukit tinggi pulak
imbas memori daun pisang masa honeymoon dulu
uiksssss



0 comments: