Saturday, August 6, 2011

rainbow cake di bulan ramadhan

pertama kali menatap imej rainbow cake di internet...hati saya meronta2 nak cuba buat kek mcm tu..hahaha

so puasa hari ke 5, berjaya jugak saya merialisasikan rontaan hati ni

ini ler hasil rainbow cake versi mummy amjad aidan







resepi dia senang je..buat kek biasa je..kek butter pon boleh...kek vanilla pon boleh.saya buat kek resepi mak saya je

2 cawan tepung kek naik seniri
1 cwn marjerin
1 cawan gula
4 biji telur

then, bahagikan pada 6 bahagian (kalau nak wat 7 ke 8 kaler ke, ikut suka la kan...bahagia pd bahagian kaler yg nak diwarnakan)

bakar satu warna pada satu masa...nak senang, guna loyang kek aluminium yang pakai buang tu je

then lapis ikut warna pelangi...purple, biru, hijau, kuning, oren dan merah...lapiskan dgn butter krim atau choc cream

topping ikut suka

tu jek...senang je...tak rumit...so tak de la pelik sgt nak wat kek ni...cuma sbb tgk lapisan2 warna dia yg mengancam tu yg gedik-gedik nak try

**topping coklat saya buat tak cantik.saya nak kena carik resepi nak wat choc ganache la gini...nti leh wat utk sebedey anak teruna bulan 9 nih...hihihi


0 comments: