Saturday, September 10, 2011

memori penyusuan: diberi kesempatan 4 bulan saja

sebenarnya nak cerita...dah 2 minggu saya stop pam susu untuk aidan, uhuk uhuk

alkisahnya...entry ramadhan week-3 saya ada citer yg saya kena sakit tekak yg amat smpi terpasa kantoi puasa...huhu...so saya kena makan ubat.tp ni semua sy tak pasti la sebab UBAT atau sebab SAYA TAK SEHAT atau sebab saya STRESS memikirkan suatu perkara menyebabkan susu saya merundum. kalau selalu sekali pam (even masa puasa n period) saya bleh collect 3-5 oz...dan penah gak cecah 7 oz..tapi masa merundum tu each session saya cuma dapat 2-3 oz jek...memang merundum secara tiba2...huhuhu

dan nak jadik cerita jugak, masa 3 minggu sebelum raya tu (kiranya seminggu sebelum saya sakit tu la) aidan dah buat perangai tak nak direct feeding...kalau siang hari tu mmg pakat kena paksa je suh direct tp kalo malam dia redha je nak direct sebab dia tengah mamai2 ngantuk tu saya sua jugak la b****t suh dia feeding....so bila saya balik jumpa dia, kuranglah sesi direct feeding kat dia dan saya kena pam n masuk botol

iye saya paham, dia jumpa saya weekend je utk dpt direct feeding dan mmg majoriti dia minum susu adalah melalui botol..so kalau orang kata dia dah suka dengan teat berbanding n****e saya mmg tak leh nak kata apa la, sebab situasi saya ngan anak saya adalah berbeza dgn situasi orang lain...

okeh...pas tu menyumbang kepada "ohh sampai di sini saja perjuangan bf ku" adalah kerana aidan jugak makin lama makin tidak menyukai susu saya....hohohohoh...ini yang paling trajis...susu frozen yang saya bekalkan tu, mak saya cakap kadang2 dia susah nak abiskan sebotol...mcm tak berapa suka berbanding susu anmum...so apa solution yg saya ada?

uhuk uhuk uhuk

setelah difikir secara mendalam dan logik akal, akhirnya masa pulang cuti hari raya tu saya nekad utk STOP PUMPING utk stok susu aidan

sedih memang la sedih...sapa kata tak sedih woiiii...dah ler terpaksa pisah ngan anak, niat nak bg bg breastmilk seniri selama mana mampu pon terpaksa di hentikan...

tapiiii...jgn la kata saya ni tak kuat semangat ke apa...sebab kalu pikir logik, aidan dah tak berapa nak minum susu saya (saya tatau apsal...nak kata tak sedap, masa tu dia masih minum susu yang saya pam masa belum puasa, so mesti la ada mcm2 perisa kot dalam tu, hhehehe)...what's the point saya nak kena buat stok lagik kan? nak bagi sapa minum pulak?

tambahan pulak susu saya makin merundum....so everytime saya pumping tu mmg saya
sedih sangat2...kira mcm double sedih la gitu...huhuhu
tapi ujung2 tu saya redha gak dan anggap rezeki susu saya untuk aidan, Allah bagi setakat ini saya dan DIA tahu apa yang terbaik untuk saya

kalau ikut rentetan ceria pon, ianya start dari aidan takmo direct breastfeed...then saya sakit tiba-tiba (wohhh taip "sakit" tu cam teruk pulak penyakitnya, huhuhu...nau'zubillahhhh) dan lepas tu susu pulak merundum

saya pikir positif, ianya Allah bagi satu persatu...bukan sekali gus yg membuatkan saya mungkin lebih down dan demotivated...

masa susu merundum tu tok sah cerita lah cam ne saya rasa kalut...duk search sana sini penyebab susu merundum sebab nak kata sebab kurang minum dan makan sbb bulan puasa mcm mustahil jgk sebab masa tu dah masuk mgu ke 3 puasa....nak kata sbb stress, ye masa tu mmg saya stress duk pikir satu perkara "ngeri" tu tapi heran gak sbb sebelum ni pon saya mmmg sentiasa stress (hahaha...tipu la kan kata sentiasa stress tp mmg kita ada je stress kan...)..

nak kata kurang sesi pumping or skip sesi tak jugak...siap tambah sesi lagik tp still kuantiti mcm tu...

petua2 lak makin byk saya cuba...doa masa tgh pumping...pas tu siap psg mp3 surah al hujurat ngan surah al kautsar...sambil mulut komat kamit baca sama...hukhukhuk

sedih kalau diingat balik, tapi saya redha dan syukur dgn rezeki Allah selama ni, alhamdulillah

so hari puasa terakhir hari tu merupakan hari terakhir aidan fayyadh dapat susu fresh yang saya pam (ohhh dramatik sguh this feeling)..lepas tu mmg saya cuci bersih2 pam dan sorok kan..uhuhuhuh

ni stok susu frozen yang tinggal (gambar masa saya nak balik rabu lepas, 7hb sep)


lebih kurang 25 peket je kot yg tinggal...so ni je la utk aidan...saya pesan kat mak saya bg je la kat aidan sepeket sehari...then kalau dia refuse saya suh mak saya buh sikit susu anmum tu...rasanya tak merbahayakan kot campur sikit kan? sbb saya ada bc kat forum, ada gak orang wat gitu utk kes mcm aidan yg refused breastmilk..

errm...walaupon kejap je saya dpt rasa keje mengepam ni, lebih kurang 3 bulan lebih la...sebulan guna electric punya dan 2 bulan lebih guna manual, tapi banyak yang saya belajar...dan saya akui...utk berjaya menyusukan anak dan pumping dan wat stok utk mummy yang berkerja memang bukan mudah.yang penting yang saya rasa seniri adalah KESABARAN...ini yang paling mencabar apatah lagi utk seorang insan yang kurang sabar mcm saya ni...wakakaka

iye la...kadang2 nak tgu dpt let down tu agak mendebarkan jugak...duk tunggu bila nak rasa let down sebab bila let down baru la susu keluar banyak dan kita rasa happy!!!!!!

then...bab jaga makan minum pon kena ada kesabaran...terliur tengok air berais..telan-telan air liur gak tapi duk sabarkan hati...pikir pasal susu...hihihih...tapi yang bagusnya, skrg wpon saya dah tak collect breastmilk saya berazam utk pantang ais lagi sampai aidan 6 bulan...saya pikir untuk kesihatan diri je la..hihih...

apa lagi nak cerita ek? ermmm...oh kalau nak tau, amjad pon pandai ingatkan saya psl pumping susu bila waktu malam...nanti dia akan tanya " mummy tak pam susu untuk adik ke?"...hihi...selalu saya pam sesi malam kul 930 mlm...so dia mmg setia kat sebelah tgk mummy pam susu...kohkoh...mcm bodyguard jek.

pas tu ada sekali tu, dia nak minum susu yang saya dah pam,kesian pulak so saya bagi dia rasa dalam satu sudu, dia kata sedap...hikhik

ni budak yang dapat rasa susu mummy 4 bulan (mungkin sampai 5 bulan kot kalu dia mau minum yang stok ada kat rumah tu)


(budak kecik ni tak mau dah hisap puting kosong tapi dia mmg suka pegang tali puting tu mcm ni bila nak tido, tak paham...hahahah)

apa-apa pun, pengalaman yang ciput tu saya akan kenang sampai bila-bila.pengalaman amjad dulu lain, dan aidan pulak lain...so saya rasa dua yang berbeza..

alhamdulillah...walaupon tak lama, tak byk stok prozen, tak dapat fully bf pon dan tak hebat mcm orang lain tapi saya bersyukur sangat-sangat...at least saya puas hati sebab saya tetap mencuba dan belajar satu persatu pasal breastfeeding ni cuma jgn ada yang perlekehkan saya sebab saya "tak paksa " aidan minum susu saya bila dia refuse...aidan fayyadh bukan sebarangan nak dipaksa-paksa..sebab kalau dia mengamuk sampai ketar2 bibir dia menangis tau...hahahaha...lagipon kesian nak paksa2 baby, kang dia takmo minum apa-apa susu terus lagik la haruuuu....

dan untuk kawan-kawan yang selalu bagi sokongan dan panduan kat saya dlm breastfeed ni, memang saya nak ucapkan jutaan terima kasih (sudi baca sms sedih dan gembira saya)...hanya Allah yg dpt mbalasnya...dan moga pada mummy2 yang masih bf baby, semoga berjaya seperti yang dirancang, aminnn.untuk arjuna pon sama, thanks sbb selalu bg sokongan dan kata2 semangat :)

last but not least THANK YOU ALLAH!

p/s: medela harmony sangat best...tapi sapa yg ada bajet lebih, saya rasa medela freestyle adalah calon terbaik...hihihi
p/s/: teringat2 lagi syoknya bila nak masukkan ebm dalam storage dan tulis timee n date...dan syoknya bila nak balik kampung...masukkan stok susu dalam tong gabus...buh ais...hihih
p/s/s: saya ada simpan asing satu bekas kecik ebm utk saya simpan wat kenangan...hahaha...emosi sguh...masa amjad dulu saya ada simpan gak...last2 mak saya paksa saya buang masa nak kemas fridge masa nak pindah ke kl dulu...lama kan saya simpan? almost 2 tahun lebih...

0 comments: