Friday, October 28, 2011

saya dan detox diet~ loss 4 kg!

Isnin, 24hb saya start detox diet

berjaya tak berjaya turun berat, itu belakang kira

yang penting kerjasama kita cuba, okeh?

Day 1- fruits

fesday ni agak suffer sbb tak penah2 hayat saya makan buah sepanjang hari.so asek terbayang nasiikkkkk...nassiiikkk...sambil bayangkan saya merangkak turun ke kafe utk pegi carik periuk nasik :)

Day 2- vegetable

hohh...ini sengsara juga.walaupon saya ok je makan sayur seme tapi cam tak leh masyuk banyak pon sayur2 nya...end up, saya bykkan minum air je nak bg kenyang.sayur yg saya bekal ni tak abis saya makan :(

Day 3- fruits n vege

hari ni dah ok sket, lapar tu mmg la lapar cuma tak rasa ok la kan...sbb dah 2 hari tak jumpa nasik (oh nasik..adakah hubungan kita akan putus?)...cuma dugaan dia adalah hari cuti. so saya kena masak utk amjad dan suapkan dia makan...nak senang saya cuma goreng ayam utk dia..hohoho...bayang kan pompuan yg dah 2 hari tak tgk nasik, tetiba ari ni kena masak nasik dan gaul nasik ngan kicap dan ayam goreng dan suap kt anak? hohoho...dugaan besar di situ!

tapi tomyam sayur yg saya wat tu saya masuk seketul ayam dan 3-4 ketul udang..tapi lepas makan saya rasa bsalah, lalu saya skipping 400 kali...huhuh

Day 4- bananas n milks

hari ni syok sbb sedap sangaat makan pisang dan susu (cuma saya minum susu coklat.tak pe kot)...mmg tak rasa lapar, even dah malam masa tu, saya belum habiskan lagi 2 ketol pisang... :)

Day 5- rice n tomatoes

saya tukarkan rice ngan spageti sbb saya tadak idea nak wat apa ngan 8 tomatoes yg kena makan utk ari ni.so saya tpikir utk wat kuah spageti je tomato-tomato tu...tapi tmbh la ayam sket..huhuh...harap2 saya tak abiskan semua spageti tu, tapi boleh ratah mcm tu je kuah spageti tu kot..

so ada 2 hari lg..dan 2 hari lagi tu adalah di rumah emak. saya tak dpt bayangkan lagi macamana...wait n see la

********************************************

Day 6

saya timbang jisim badan...ianya ialah 55 kg!

hihihi...ok la kan? saya lost total 4 kg in 4 days...(jisim sblm start detox diet adalah 59 kg)

tapi sbb saya kt umah mak, bekfes tu saya makan 4 kpg cream crakers cicah milo O suam je..

tapi lunch saya buat roasted chicken sbb arjuna balik...so kena la masak special sikit, kahkahkah...apatah lagik kitorang dah 3 minggu tak jupe..so 3 minggu jugak la dia tak makan masakan wife dia..kih3

so lunch saya cuma jamat 2 sudu nasik, amik sup, salad dan tomato dan seketul roasted chicken

tapi petang, saya ada jamah 2 ulas durian, hahaha...mak saya pulak masa-masa sy tengah diet ni la pulak dia bukak bawak keluar durian yg dia frozen kan..uhuk uhuk

malam saya cuma ratah sikit ayam...tu je

Day 7

hari ni last la kan diet saya

bekfes agak tersasar sikit. saya makan 2 ketul karipap ikan...huhu sbb ianya karipap ikan maka saya tak leh tahan, feveret saya tu.kalo karipap kentang saya boleh abaikan..hahah

pas tu, masa tengah siapkan aidan baru lepas mandi, arjuna suapkan 3 sudu nasik dagang...oh my oh my...nasik dagang beb..feveret gak (semua la feveret, apa yg tak di-feveretkan?)

lunch pun saya jamah 2 sudu nasik ngan sup petola..

ayam smlm ada lebih saya cincang halus dan tumis semula dgn lada potong, serbuk black pepper dan sos sikit...bawak bekal utk makan dgn whole wheat bread 2 keping...huhuh

tapi bila timbang pagi malam hari ahad tu, naik semula 1 kg...koh3..tak pe..ada subsidi lagi 3 kg

so minggu ni saya still diet nasik (kalau boleh) sbb minggu depan adalah hari raya...makan saya dpt bayangkan saya makan ketupat, lemang dan rendang dgn penuh selera...so kena maintain or kurang kan lagi jisim, prepare utk makan hari raya...hahaha

so smlm n hari ni (setakat tulis blog ni), saya tak sentuh nasik lagi...just makan 2-3 keping whole wheat bread tu je plus buah2 an je...pagi tadi timbang, jadi 55 kg semula...hihih

saya pon kena kuatkan semangat utk skipping 200-300 kali tiap petang (kalo nak selamat dan selesa, pakai bengkung masa skipping ye, utk menjaga dalaman wanita, kahkahkah)

saya cuma aim nak jisim cecah 53 kg...ni berat saya masa mula pregnantkan amjad, tahun 2007...

saya nak pakai jeans saiz yg kecik lagi dari saiz skrg iaitu saiz 29...dan nak sarung semula baju2 saiz yg dulu2 saya muat pakai iaitu saiz S atau M :)

saya harap saya berjaya lah!

0 comments: