Monday, May 11, 2009

SeLamAt HaRi MAK, MAMA dan MUMMY

Selamat Hari Ibu kepada emak saya; Hajjah Azimah Atan

ye...kasih ibu membawa ke syurga dan tiada tandingan

setelah jadik mummy, baru saya dpt merasai bagaimana perasaan kasihkan anak

berpisah sejam pon rasa cam tak senang duduk

anak sakit, demam...rasa susah hati yg amat

tgk anak senyum dan ketawa, rasa bahagia yg tak terkata (smpi rasa cam nak geget..)



Masa kami tiga beradik bersekolah, ayah saya selalu outstation kena masuk hutan (ayah saya Pegawai Hutan)
so mak la yg take over semua hal2 rumah tangga...hantar kami ke sekolah pagi dan petang
oohh...tiba2 saya rindukan saat2 makan tengahari pas balik sekolah...mak akan suap kami tiga beradik...sbb mak kata, kalo suap seniri lambat abih nasik,main je yg lebih ..huhuh syahdu2...
selalunya abang yg selalu kena marah sbb suka main2 masa makan, angah pon sama jugak...suka main2...cuma saya je yg baik...hahah bukak mulut luas2..kunyah2...telan...
kalau makan lauk sardin, mak akan pastikan kami semua bukak baju, tgl seluar je...sbb mak kata nti bau hanyir sardin habis berlemuih satu badan, dari ujung rambut smpi ujung kaki
sekarang ni baru saya tau, cam ne susah nya kena jaga anak sorang2 tanpa kehadiran suami..sbb dulu mak selalu pesan agar kami bertiga berperangai2 baik2 semasa ketiadaan ayah yg outstation...bangun pagi pegi sekolah jgn nak malas2...jgn smpi mak kena kejutkan 4-5 kali...jgn liat makan kalo mak suh makan, jgn liat buat keje sekolah...
huhuh...sekarang ni saya merasainya...saya dpt kekuatan ini daripada sejarah kisah mak sebelum ini
dan...boleh dikatakan...saya lah peneman emak semasa ketiadaan ayah...sbb masa ayah rancak di tugaskan keluar daerah (kdg2 smpi seminggu..penah juga 2 mgu...dan ayah penah kena berindah opis di luar drpd Mersing, kena duk kuarters..dan kami akan ulang alik ke kuarters ayah every weekend), hanya saya yg ada di rumah sbb abang dan angah tgl di asrama...jd kami berdua la tgl di rumah...kdg2 takut jugak bila malam, blackout ke, ujan lebat ke...
huhu...dan itulah perasaan yg sama saya rasakan sekarang, berdua dgn anak teruna
cuma dulu, kalau saya takut...saya peluk mak, terselit bwh ketiak mak...
tp sekarang sy yg kena jadi kuat...agar anak teruna rasa selamat dan tak takut..


Kalau nak share citer pengorbanan mak, mmg lah tak cukup masa nak cerita...sbb banyak sangat
saya pon rasa, mak-mak, ibu-ibu, mama-mama kawan2 pon mcm tu jugak
pendekkan kata; semua ibu telah berkorban byk utk anak2 mereka dan bertaruh nyawa utk melahirkan anak2 mereka
cam mak saya pon gitu jugak.kalo saya dulu sakit lebih 12 jam dlm labour room...mak saya pon cam tu jgk pengalaman beliau masa nak lahirkan saya...dia cakap lebih seharian duk tahan sakit, saya tak keluar2 jugak (huhu...kalau zaman skrg, musti mak pon kena operate jgk kot???)
oohhh...saya dulu lahir berat 8 pounds...means lbh kurang 3.6 kg jgk...sm cam amjad faheem laaaa...patut la susah mau keluar carik pintu!
antara satu benda yg selalu saya ingat bila saya dpt gaji di penghujung bulan; saya teringat masa saya jd meng-anggur selama 8 bulan. saya cakap kat mak saya; "mak, doa la adik dapat keje cepat...nti dpt gaji adik boleh bg mak duit belanja,adik boleh tolong mak tiap2 bulan. mak doa yer..."
alhamdulillah...berkat doa mak saya, saya berada di tempat saya sekarang...dan boleh belanja mak sy tetiap bulan...hehehe
Adik sayang mak....















0 comments: