Tuesday, August 25, 2009

keTIGA ramadhan di perlis

Sejak datang dan kerja di perlis, ini merupakan kali ke 3 saya melalui ramadhan di sini

Saja je nak imbas kembali...

2006

masa ni saya dah jd isteri kepada suami saya (ayat..berbelit), dan masa tu ktrg dah 3-4 bulan kawen kot, tapi saya belom preggy pon lg
So...saya have to sahur, buka, terawikh sorang2

Untuk sahur, biasanya saya akan cuba bangun...tp jarang la makan yg berat2..just roti, biskut atau oat saja...kdg2 kalo malas sgt, bangun minum air dan makan kurma 2-3 bijik...keh3

Berbuka pulak, utk masak mmg jarang la kan..kecuali kalo teringin ngan sesuatu lauk.Biasanya saya beli je kat "param". Feveret "param" saya tentulah kat stadium dan kat mata ayer...best sbb byk pilihan...tapi sbb makan sorang...so saya biasanya beli yg ala kadar je la...tak membazir

Terawikh...mula2 saya pegi kat masjid oran...hehehe hingga la suatu peristiwa ngeri berlaku..
rasanya dekat 3-4 kali je saya ke sana...sebab...ada suatu malam tu, mcm biasa saya cuba utk dtg awal ke masjid...so that akan dpt duk depan

Saya perlu duduk di depan (selain dr merebut pahala saf depan, kui3)..satu lg sebab adalah saya perlu tempat selamat utk letak teropong mata saya nih...bayangkan ler..kalo duk saf2 belakang sket...kompem la teropong ku akan di pijak, di penyek oleh kaki2 yg tidak bermata...kuang3

Owh...berbalik pd kisah mlm tu, entah anak siapa la...pegi amik kunci kete saya (saya letak kunci kete dan teropong atas sejadah, kat depan)mmasa saya tengah sujud (bhgn lelaki dan pompuan di pisahkan tabir kain je)...huaaa...terus tak khusyuk ok saya solat malam tu, duk pikir mcm mana saya nak dpt balik kunci tu kang...scary...scary...

Sib baik dah melepasi beberapa rakaat kemudian , budak yg ntah-anak-sapa tu..pulak kan balik dgn membaling kunci (nyaris kena kepala ms sujud) dan berlari smpil bergelak ketawa...

uh.uh..uh...itu ler malam terakhir saya solat terawikh di sana...pas tu...terus carik masjid lain (yg tak de ntah-anak-sapa-suka-amik-kunci-kete...

saya pon ke masjid kat kubang gajah...ok jugak masjid tu..makcik2 yg dtg semua peramah2...sudi berbual dgn saya..keh3

2007

masa ramadhan...saya sarat mengandungkan sang anak teruna...so saya berada di rumah sang arjuna je la sepanjang puasa before deliver...

sahur...saya temankan sang arjuna je..makan jugak kdg2...tapi saya tak puasa dong!

tak larat weeiii...menggigil kepala lutut wpon baru kul 10 pg...13 ramadhan...saya selamat melahirkan anak teruna..dan kantoi la 30 hari puasa...

tapi masa before deliver...rajin sguh pegi "param" kat air biru (kwsn perumahan kat psr gudang tu) happening sguh "param" dia...mcm2 ada..(terliur lak ms tgh taip nih)

kuh3...saya mmg pulun meronda (wpon berjalan cam kura2 je masa ni) dan pulun melahap (sbb nti dah deliver, kena pantang makan)

terawikh lak...malam first je saya pi masjid...hahah...sebab? tak larat dah nak solat berdiri...

masa 1st nite tu, saya gigih solat terawikh berdiri sbb malu plak nak duduk...dah ler org ramai kat masjid tu, kang org terpijak plak saya...hehehe
nak abiskan 8 rakaat+ 3 witir tu...Ya Allah....seksa ok...sebab solat fardu lain mmg saya dah start solat duduk je masa tu...tup2 terawikh kena solat berdiri...kuang3

last2..pas tu saya dan sang arjuna solat terawikh jemaah je la kat umah...kdg2 je dia pi sorang, terawikh kat masjid

tapi...alhamdulillah..walaupon sarat...saya sempat la jugak terawikh everynite...kecuali masa kat spital la, masa admit before deliver

2008

masa ni, anak teruna je la teman mummy dia puasa.tp masa ni dia tak pandai makan nasik lagi...so dia merangkak, memanjat kaki kerusi je la masa mummy berbuka...heheh

sahur...saya jarang bangun..kecuali terbangun masa nak wat susu anak teruna...tu pon jamah kurma ngan air je

selalu mmg makan sket apa2 benda before tidur la...

berbuka pulak...kena pegi beli awal2...kul 4 ke...kalau balik keje baru pi beli...agak rushing la sket kan

sharp abis opis hour, terus cargas ke "param" kat jejawi tu...tu je la yg paling senang dan hampir...

segan jugak kalo2 lewat2 sgt amik anak teruna dr umah pengasuh...ye ler...dia pon mesti nak masak2 utk berbuka kan?

terawikh lak...hermm...kat umah aje la...pas tu kena ikut waktu tido anak teruna
kalau lmbt dia tido (ekceli jarang lmbt pon, paling2 kul 9...heheh) maka lmbt la sy mula solat...kdg2 cam terkejar2 je solat sbb duk aim nak tgk tv...huhu ntah apa2 ntah...

tapi...alhamdulillah juga...saya cuba curi masa utk terawikh dan saya boleh terawikh everynite

2009

ermm...kali ke dua puasa ngan anak teruna, dan kali ketiga puasa tanpa suami di sisi

perasan???

dah terbiasa kot...nak sedih2 pon tak bleh nak ubah apa2...hehehe

so ulang la semula pengalaman tahun lepas-sahur, berbuka,terawikh mcm sebelum ni

cuma...masa berbuka tu, kena la ada side dishes utk anak teruna..sbb dia pon nak makan juga

(smlm mummy beli lauk ayam masak pedas...makan jugak dia..tapi duk sebut.."edash...edash" tapi abih je pulak nasik)

ni je la kenangan ramadhan di perlis buat ms ini...


0 comments: