Saturday, June 5, 2010

adakah kita gembira bila buat hati orang sakit dan sedih?

saya memilih untuk menulis di belog
ketika hati sudah mulai sejuk
ketika marah, sedih, sakit sudah mulai reda

sebab
kalau menulis dlm keadaan marah, bengang, kecewa
mungkin tulisan yg buruk akan terpamer di sini

sebelum meneruskan penulisan
izinkan saya meminta maaf andai apa yg saya tulis ini
boleh menynggung perasaan sesiapa jua

(tgk tu...nak tulis psl hati yg sakit atas perbuatan orang lain, tp haku lak yg minta maap dulu)

saya tamau citer apa perkara sebenar
cuma saya nak bg kata-kata nasihat sj la
mana tau kalau2 nasihat sy ni boleh di guna pakai kelak
ye lah, dah nama pon belog sendiri
tulisan sendiri ni jugak yg akan menjadik rujukan saya pd masa akan dtg
moga2 apa yg saya tulis, menjadi peringatan utk diri seniri jugak

ehem

senang cakap cam ni la

kalau la kita rasa
diri kita hebat dr org lain

kalau kita rasa
rezeki kita lagi murah dr org lain

kalau kita rasa
kualiti hidup kita lg bagus dr org lain

perlukah kita

perlekehkan org lain?

bizi bod dgn idup org lain?

logik ke kalau kita sek bertanya soklan yg sama setiap kali berjumpa, bercerita?

bagus ke kita utk tahu dan korek setiap inci perbuatan orang lain?

iye
saya tahu bezakan

mana satu gurau
mana satu lawak
mana satu yg mmg tak paham bahasa
mana satu yg syok seniri
mana satu yg mmg nak makan penampar
mana satu yg kau-aje-yg-betul
mana satu yg lurus bendul
dan
mana satu yg ada-ilmu-tp-ckp-mcm-tak-de-ilmu

sungguh
kadang kala saya muak, jelak dan bosan

tp saya jugak tak mampu menolak fitrah menjadi diri saya sendiri
iaitu:
terlalu menjaga air muka orang lain
bila berada di tengah2 khalayak
(sama mcm kes org yg suka ejek dan tiru suara saya tu)

jadi
jgn cuba ambil kesempatan
atas kelemahan-fitrah-menjadi-diri-saya ini

ingat
dunia akhir zaman ni
segalanya Allah bayar dgn CASH
tak esok
pasti lusa
atau tulat

jd renung2 kan lah
(juga peringatan utk diri sendiri)

sebelum berbicara
sebelum bertanya
sebelum berlawak
sebelum ber-spekulasi

fikirkan hati yg menerima

hati yg terguris
pedih di dalam
tak de siapa yg tahu

~saya mmg sentiasa tersenyum tp air mata di dalam, siapa yg nmpk?

~saya mengadu pd arjuna, saya tak sangka..selepas hampir 4 tahun mengalami episod2 hati terluka ini, saya kena hadapi sekali lagi...di sini, di tempat yg sama,. Allah hu Akhbar!






0 comments: