Wednesday, January 5, 2011

3 hari cuti, kena la masak

Cuti 3 hari jumaat, sabtu dan ahad. tp mcm biasa arjuna keje jumaat dan sabtu smpi petang, maka sangap la kami 2 beranak...sbb malas nak keluar carik makanan breakfast, lunch dan dinner...so saya kena la "belajar2" memasak kembali, hihihi

lama gak woo tak masak...so kali ni bg cahnce la tunjuk masakan yg tak seberapa kt blog eh?

so jumaat tu teringin lak makan sotong celup tepung..hari kahmis tu sempat google resepi kt tenet...sbb b4 ni rasa cam asek salah dan tak menjadik jek sotong celup tepung saya buat



rupanya senang jek

potong sotong ikut suka dan basuh dan tapis biar kering

pas tu gaul sotong dgn lada hitam or lada sulah dan garam sket

gaul pulak sotong dgn telur yg dah dipecahkan, cukup2 utk basahkan sotong jek la

then baru amik sotong satu2 dan golekkan dalam tepung gandum...kalo nak pedas dan berseri sket, tepung gandum tu gaulkan dulu dgn serbik kari or serbuk kunyit (ikut suka la nak rasa cam ne)

pas tu goreng (deep fry).goreng skjp jek sbb kalo lama sgt kang sotong keras, terus jadik cam getah sekerap.

ni pulak sayur taugeh hijau goreng... tp tak kick sgt sbb tak bubuh udang sbg haiwan penyeri...tamau kopek udang sbb takut loya (mengada!).tp ada yg pgl sayur ni pucuk kacang...



sabtu lak masak kicap ikan tongkol..teringin sgt.alhamdulillah bertambah2 makan...muahahaha (membesarkan pipi la tu)...tp sayur tak de sbb nak makan ulam kobis, tomato ngan timun jek



owh ya, pregnant kali ni saya mmg suka makan sayur hijau dan ulam...sbb masa loya2 awal2 dulu, kalo tak bleh makan haiwan, saya amik sayur goreng jek makan ngan nasik..

mana tau tabiat makan begini bleh "menghasilkan" baby yg gebu, mulus dan berkulit cantik kan? aminnnn...

hari ahad arjuna tak keje, so makan kat Pelita Nasik Kandar je.saya tingin telur ikan tp termasin la pulak. pas tu pi kedai OneWorldBaby Tmn Permata dan singgah jusco Setiawangsa bwk anak teruna kt wonderland situ kejap, beli bju maternity dan jenjalan makan eskrem jek (tak leh berbelanja sgt sbb bulan ni nak saving tuk cuti2 utara, hehehe)

so utk dinner saya buat mee sup jek...



tu jek la yg berjaya saya masak..ok la kan utk asah bakat setelah 5 bulan bercuti...hihih

0 comments: