Friday, January 14, 2011

novelty?

Novelty (derived from Latin word novus for "new") is the quality of being new.

It also refers to something novel; that which is striking, original or unusual. The term can have pejorative sense and refer to a mere innovation.


hemmm...perkataan dgn 7 hurup ni la yg asek duk berlegar2 dlm kotak pikiran semenjak dua menjak tiga menjak ni...

tgh drive duk pikir, tgh mandi, tgh makan (maklum la kt ukm ni asek la makan sorang2 kan... :( ), hatta sblm tido duk duk ulang2 sebut perkataan keramat nih

hadoi la...

semalam pulak first time saya kena present proposal depan kawan2 se-group...org pertama pulak tu yg supervisor pgl...tp masa tang bagi salam je pon dah kena tego ngan sv; "Azwin...kuatkan suara sket"...muahahaha...pdhal gua bru jek nak adjust tune suara kt tekak...

pas tu pong-pang-pong-pang present (yg ntah hape2 ntah...hihihi) , sv pon komen la sedikit sebanyak psl proposal saya...tang objektif, tang application yg saya pikir nak buat dlm semiconductor n electronic devices...hadoi

pas tu sv pon sentuh jgk psl NOVELTY tentang research saya ni...pening lalat kejap nak jawab sbb ekceli research saya ni mmg la benda yg bukan tersangat la bru...cuma saya try nak buat something yg bagus utk application lain...dan jenuh jgk la saya carik dan baca jurnal nak come out dgn satu filler yg bru utk produk ni..dah dpt filler baru dan application bru pon sv still tnya tang mana novelty dia...muahahaha..

ok..start nak pecah kepala la nak pikir...last2 saya jawab jek yg maybe saya akan come out dgn method baru dlm preparation of filler...hentam jek la labuuu sbb pas ni sure saya tertonggeng kena carik jurnal yg berkaitan sbb dah gatal sgt nak try method baru kan? rasakan!!! muahahahaha...

pas tu dah nak abis present tu, sv suh take note agar saya mantapkan lg objektif research saya sambil mberi kata2 perangsang iaitu:

"kalau proposal tak mantap, seolah2 research ni macam master level, bukan phd level"

okeh...hakak terus sentap barang seminit dua...sblm tersedar bahawasanya hakak adalah student dan adalah sdg dlm proses belajar sesuatu yg baru...so hakak tak bleh nak sentap2 sgt la dgn pendapat sv sbb hakak mmg tahu, hakak bru jek melangkah tangga pertama dlm research ini...ada beribu lg tangga di atas itu...so hakak tak sentap dah ler...muahahaha

okeh...pas saya present, sv jemput pulak student baru (phd jugak) khabarnya dr U*MP...dan khabarnya jugak dia merupakan head department kt sana b4 sambung study ni...kelihatan dia sgt yakin dan mantap dgn research proposal dia menyebabkan saya rasa sungguh kecil bak guli2 di dalam akuarium...muahahaha...

ni pulak gantt chart research milestone saya...




skrg saya mmg masih di stage literature dan fatutnya dah start order raw material seme la...insyaAllah next week saya akan proceed...dan saya doa sgt2 agar raw material tadak mslh utk smpi cepat sbb saya target nak wat sket lab experiment sebelum saya cuti bersalin nti...at least ada la jgk menda or result saya boleh wat conclusion bila masa2 free duk berpantang nti (ye ke ada ms free???)

bila stress or tension ngan research ni (amboi...blom apa2 dah stress...ngalahkan dah wat byk experiment jek :P )...saya cuba tenangkan diri dan bayangkan saat2 indah bila dah abis study nti...hahaha giler punya imaginasi!

sebab... b4 pi belajar, saya dah simpan harapan dan cita2 dan target utk reward kat diri seniri "sesuatu" bila dah lulus dgn cemerlang dlm phd ni nti (insyaAllah kalau pnjg umur, murah rezeki)

saya cuma ingin ini;



sebuah kereta baru...hihihih

wpon bukan ada org yg hadiahkan pon tp diri seniriiiiii jugak yg kena beli, tp saya ok jek...saya anggap jek la K*PT yang hadiah kan sbb saya duk dedikasi ngumpul duit elaun yg mmg K*PT huluq dgn penuh simpati tiap bulan kat saya, muahahaha... boleh gitu?
(pdhal duit tu jugak la hakak kumpul nak renovate rumah ke...nak mengapai puncak Jungfraujoch ke...kihkihkih)

ermm...apa2 pun, semoga perjalanan pas ni lebih baik dan lancar.kalau ada mslh pon hrp saya boleh atasi la dlm tempoh 36 bulan ni...insyaAllah

pas ni nak kena carik balik n photocopy buku motivasi ni;



sbg agen pembakar semangat wehhh... :)

last but not least...lagu nasyid yg selalu saya nyanyi bila tension2 dgn research.hihih

The Zikr - Tak Seindah Sentuhan Mata


Sekeping hati di bawa berlari
Jauh melalui jalan nan sepi
Jalan kebenaran indah terbentang
Di depan matamu para pejuang

Tapi jalan kebenaran
Tak akan selamanya sunyi
Ada ujian yang datang melanda
Ada perangkap menunggu mangsa

Akan kuatkah kaki yang melangkah
Bila disapa duri yang menanti
Akan kaburkan mata yang menatap
Pada debu yang pastikan hinggap


Mengharap senang dalam berjuang
Bagai merindu rembulan ditengah siang
Jalannya tak seindah sentuhan mata
Pangkalnya jauh hujungnya belum tiba



0 comments: