Thursday, December 6, 2012

Yang mana akan lebih bersyukur?

Antara student yang merasai keperitan kasta mjadi student, kemudian naik taraf mjadi lecturer
Atau pon
Seorang lecturer yang menjadi student dan merasai penurunan kasta?

kihkih
tulisan ini tak de berkaitan kasta2 pon…antara lecturer dan pelajar…Cuma biasalah dalam mana2 kehidupan pon ,yang berpangkat akan lbh dipandang lebih sikit dari golongan biasa.so this is normal situation,tak de niat nak menyinggung mana2 pihak. 

Lokasi: Bendahari

Perbualan antara 2 orang pelajar dan seorang staf

(Amik check bayaran pendahuluan untuk penginapan.Mintak penginapan utk 3 malam tp dapat 2 malam je.udah ler satu malam rate cuma rm80…t u pon nak berkira rm80 lagi tu smpi cut jadik 2 malam jek.memang la kami ada je duit nak bayar tapi dah namanya kami ada hak untuk guna…so apa kes mintak 3 dapat 2 jek?)

S: Puan, nak tnya..kalau tuntutan tiket flight…kira 100% atau macamana?
B: Sebenarnya pelajar tak de utk claim tiket flight (smbil belek borang) ohhh tapi kat sini kamu ada tulis pengangkutan rm250 kan…so boleh la kot.tiket kamu berapa?
S: tiket kami rm300
B : so dapat rm250 je la..kami potong rm50
S: kenapa?
B : sebab kat sini tulis rm250
S: ohhh apa yg kami tulis ms isi borang tu mmg fixed la ye?bukan dia tulis atas tu TERTAKLUK KEPADA PERBELANJAAN SEBENAR ke?
B: ohh memang la…tapi kami mmg akan beri claim yang layak setakat total yang ditulis di sini saja.sama je,dik…lecturer ke student ke…macam ni jugak caranya.kalau kami tak buat syarat begini, nanti semua orang akan claim sampai 7-8 RIBU

Ok…ini lah yang hendak dibincangkan.

Apa maksud NANTI SEMUA ORANG AKAN CLAIM SAMPAI 7-8 RIBU?

Masa hantar borang claim tu bukan ke kita kena sertakan resit asal…tiket flight atau resit tol…resit hotel dan segala mak nenek yang perlu utk claim perbelanjaan?

So celah bedah mana yang si B tu kata NANTI CLAIM SAMPAI 7-8 RIBU?

Mungkin kami ada silap masa mula2 isi borang utk pegi conference, silap isi ruang estimation utk perbelanjaan tapi kot ye pon jangan la bg explaination mcm kan ktrg ni tak sekolah je…cisssssss

Sedih betul nasib jadi student ni…udah le rate otel rm80 je, elaun makan pon tak de noksss sebab katanya kami pergi conference, ada makan.ye memang ada makan…tapi breakfast n lunch je…dinner tak de…so ktrg tak layak makan utk waktu malam ke? Hari perjalanan pergi dan balik pon patut nya kami ada hak utk dpt elaun makan…tapi enggak diberi jugak…sungguh kasihan!

Tapi yang kawan saya kiranya lagik kesian la…sebab peruntukan yang ktrg guna ni adalah dari geran yang dia usahakan…huhuhu…so moral nya disini; masa jd student tak yah gatal2 nak apply geran, perah otak semua…sbb kita tak de hak nak guna betul2, tak macam masa kita jadi lecturer…huhuhuhuh

Berbalik pada soalan awal tadi…kalau dah macam ni punya gaya, situasi mana yang akan rasa lebih bersyukur?

Student yang kemudian jadi lecturer?
Atau
Lecturer yang kemudian jadik student?

Apa-apa pon…brsyukur saja lah dengan apa yang ada.Hidup perlu banyak panca roba dan turun naik…kalau kita sentiasa rasa hepi…rasa best…kita tak paham caner ertinya rasa tak best dan rasa sedih..
Asalkan kita jadi macam yo yo sudah memadai…walau pon kejap di bawah dan kejap di atas…ia tetap berpegang pada talinya (maksudnya tak tersasar dari landasan sebenar)

Sekian.




0 comments: