Thursday, January 3, 2013

ICSEEE 2012 @ GZ China

Drama dan liku liku peristiwa yang boleh membuatkan saya dan sorang kawan menjejakkan kaki ke Guangzhou utk conference ICSEEE ni sbnrnya agak panjang, rumit dan memeningkan (at least bg kitorang la heheh)

alkisah bermula, saya ni sebenarnya tak de la berniat lg nak pegi conference jauh2 utk tahun 2012 ni...tahun 2013 la kununya baru plan2 nak pegi yg jejauh sket.tapi dah kata rezeki kan...alhamdulillah la

ekceli, kawan saya yang beria2 nak join conference ni sebab dia dah nak grad dan nak mencukupkan bilangan impact/index jurnal sebelum dia grad.so bila dia sevey2 kt tenet dan dari brochure yg dapat thru emel, dia bgtau saya psl conference ni.memandangkan saya agak gedik, maka saya setuju utk join dia try submit full paper yang organizer mitak.masa tu tak la kelam kabut sangat sbb saya baru je siap wat testing utk satu part labwork saya.dengan gigihnya ktrg siapkan full paper dan submit.nak dijadikan kisahnya, sebelum tu ktrg ada mitak pendapat sv dulu (sbb nanti nak mitak duit geran dia kan? kihkih) tapi masa tu sv tak berapa setuju ktrg join sbb katanya conference kat China ni agak tak best dan kurang kualiti.tapi ktrg berdua mmg degil lebih sket...kihkih terjal jugak la submit.

tak lama lepas tu, dapat la accepetance letter...punya la hepi dowh...gedik sangat gituu padahal Guangzhou jek (tp saya teruja la sbb idola saya dah pegi GZ muahahah.harus la folo).

Gedebak gedebuk kena setel anta borang registration seme, then part paling mendebarkan adalah bila organizer mitak bayar conference fees, tak abgi tempaoh lama pulak tu, seminggu jek kalo nak paper ktrg masuk jurnal depa...hehehe.masa tu dah rasa cuak giler dah.lagi cuak sbb sv tak de seminggu tu pegi Jordan jadik ktrg tak leh nak bgtau kat dia dan tanya cam ne dgn sponser utk pi sana (sbb sv kan tak setuju memeula tu tapi gatai gak la muka tak malu nak mitak sponser hahah)

Bincang punya bincang, ktrg nekad je bayar guna duit seniri huhuhu maka terbang la rm1422 demi masa depan phd yang cerah kihkih

Pas bayar tu, next week nya ktrg mengadap sv dan bincang tapiiiiiii sv bagi soklan bonus kat ktrg dan tanya tentang nilai Impact factor jurnal tersebut...hahaha sbb sv kata kalo setakat index scopus jurnal, dia tak mo sponser pegi...keciwi dowh...peh tu gugel punya gugel akhirnya dpt la jwpn yang memang tu hanya la index scopus jurnal.maka bertabah lahhhhhh

then jupe sv sekali lagi bgtau pasal tu, sv kata dia tak mo sponser tapi yuran tu dia cakap mebi la boleh usaha utk claim semula...ktrg pon nekad je la, tawakkal la isi borang utk clain yuran je dan semua perbelanjaan kat sana ktrg tanggung seniri (dah degil sgt tak mo dengar ckp sv kan...tanggung la nasib badan hahahah)

masa tu, AirAsia wat promo tiket so ktrg pon ready la beli tiket seme bernilai rm735 return setiap sorang uhu uhu uhu

peh tu,saya renew pasport dan terus apply visa.tang visa pon agak huru hara jugak sbb ktrg apply 3 mgu kat travel agency sbb tak larat nak berkejar ke embassy kat ampang tuk wat, tapi sehari sebelum pegi baru ktrg dapat visa tu...adeiii sampaikan saya masa tu rasa tawar hati dah nak pegi.seme persiapan saya buat sehari sebelum nak pegi; tukar duit dan kunun nak carik jaket baru dan boot ihik ihik.tapi nan hado pon...bawak apa yg ada jek.

kebetulan 26hb tu kan saya temankan arjuna interview kat KL, so sekali harung la turun KL semula, tgu visa siap ke idak dan baru wat preparation (dah siap plan dah, kalo tak jadik pi GZ saya nak heret arjuna pi Genting sbb nak jugak pakai jaket tebal kat tempat sejukkk...gilosssss)

Panjang giler mukadimah...

Maka, 27hb tu flight saya dan kawan berlepas kul 4 petang dan tiba di Baiyun International Airport kul 815 malam...alhamdulillah :)

tak tau kat ner ni tapi sbb byk sangat jaringan sungai so saya rasa cam kat Vietnam kot...kihkih.



sbb pilot ada cakap, belah kanan Kuala Terengganu, belah kiri Kota Bharu then flight akan terus ke Da Nang, merentasi Hongkong, Sanya dan terus ke GZ...ntah iye ke ni yang saya dengar kihkih

bulan penuh :)


imigresen China


lepas claim baggage, ktrg berdua terus blur tak tau nak start dari mana.nampak kaunter teksi terus tnya rate utk ke Guangzhou Hotel tapi mahal giler RMB 382...adeiiii

pehtu tengah duk blur2 n diskusi ngan kawan dalam bahasa melayu, tetiba sorang mamat cina tegur (juga dlm bhs melayu).dia cakap tak yah naik teksi sbb mahal, dia suh tunggu dia n folo dia naik metro, nanti dia tunjukkan cara dia...so ok la ktrg folo jek dia...

memang bersyukur sangat2 la mamat cina ni membantu ktrg berdua sbb kalo idak memang ktrg blur jugak la walaupon info2 yang ktrg dapat dari tenet seme dah print out dan dah simpan copy dalam tab.tapi iye la kan...first time sampai tempat yang tak penah sampai...memang lost la mula-mula nya apatah lagi ada masalah dari segi komunikasi dan bahasa :)

so ktrg folo je la mamat cina tu.dia ajar cam ne baca map metro tu dan macamana nak beli token metro dan sedikit tips pasal duit paslu yang memang berleluasa kt negara China ni.dia btau, note 100 dan 50 kena hati2 sket sbb yang tu byk dipalsukan.tapi note 20,10.5 dan yang kecik2 tak de sangat.duit utk beli token kat mesin hnaya boleh guna note 5 yuen dan 1 yuen dan juga syiling 1 yuen jek


pada pendapat saya, walaupon sekali jek mamat cina tu ajar dan tunjuk cam ne nak naik metro kt sana tapi ktrg terus rasa confident sbb mungkin metro kat sana sangat senang kot.yang paling saya suka sbb metro kedua2 hala berada pada level yang sama, maksud saya tak yah nak naik jejantas atau tangga kalo tersilap amik hala yang kita nak pegi tu (sbb saya ni komuter ngan lrt mmg selalu failed sbb selalu silap pegi stesen yang hala saya nak pegi kihkih)

token metro


nak lagi senang beli kad top up dia so tak yah la everytime nak naik kena beratur beli token tapi ktrg tak dpt nak beli malam tu sbb kad top up tu dah abis...

tapi memang syukur sangat2 la mamat cina tu membantu ktrg sbb kalo idak memang byk la bajet ktrg kena keluarkan utk naik teksi ke mana2 sepanjang 5 hari kat sana.sbb banyak blog2 yang saya baca, yang pegi sana kebaynyakkannya guna teksi sbb cepat dan selesa.tapi ktrg bajet tak byk...so kena la bergantung dan carik pengalaman naik metro diorg yang laju tu.alhamdulillah

yg kiri = mamat cina = Mr Chua :)


dari epot ktrg naik metro line 3 dan tukar ke line 2 utk ke hotel yg ktrg dah booking online.pas tu masa exit metro station tu ada 3 exit nak kena pilih...hahaha blur la jugak kat situ kan, dah ler dah kul 10 malam masa tu.last2 gamble je la amik exit yang paling dekat iaitu exit B1...tengok2 naik je eskelator smpi atas, jalan kaki ke kiri sket terus nmpk bangunan hotel ktrg seberang jalan...adeiii hepi betul masa tu sbb selamat sampai.saya ingat lagi caner saya punya hepi sbb dipermudahkan dan survived boleh sampai depan2 otel, saya dan kawan berlari melintas jalan .saya jerit "seronoknyeeeee" kihkih.cuaca sejuk giler masa tu.tak sempat pki jaket segala pon sbb dalam metro tak rasa sejuk walaupon orang sana seme lengkap dgn jaket, boot dan sahwl lilit leher kihkih

Guangzhou Hotel.3 bintang kot.rate online RMB 338 satu malam.ktrg stay 4 malam...uhukuhuk 1/3 bajet udah terbang utk hotel saja


bilik ktrg selesa dan bersih.dapat 2 katil single.
letih giler...pas bersih2 kan diri dan solat jamak...makan2 bekal lebih kurang terus dummm tido keletihan hikhik.esok start merondaaaaaa

esok pagi, pas nmpk cahaya matari sket saya terus rasa kompius sbb arah kiblat yg ktrg carik guna tab cam terpesong 90 darjah dari arah kalo ikut matahari jatuh (opposite ngan arah matahari naik pagi tu)...so carik semula guna tab utk kompem kan...hahaha sah la mmg salah arah kiblat la solat jamak malam tadik!

so kul 9 lbh terus siap2 pakai jaket, dan turun kat lobi utk guna wifi kat lobi.saya dapat guna wassup je ngan arjuna tapi nak bukak FB tak dapat2...so tak leh nak hapdet status...kahkahkah gedik!

dan-dan terus feeling korea ngan jaket tebal segala sbb sejuk kena angin dari luar hotel.


kahkahkah jgn tertipu sangat...jaket saya tu beli kat bundle...rm5 jek...hewhew lama giler dah beli.kesian kan? budak tak dapat study obersi, gigih beli jaket bundle...hahaha apa ada hal???

pagi ni ktrg plan nak ronda Beijing Lu (Beijing Road)...kalo ikut map memang agak dekat la dgn hotel...so menapak je la.kiri kanan perjalanan penuh dgn kedai jual mcm2 menda...so ralit la dan tak terasa penat berjalan2

jupe pasar pagi jual shawl n jaket.murah2 la jugak


sila beri himpunan kutukan kahkahkah


jupe 2 lorong sempit tapi penuh dgn gerai jualan kat sebelah kiri masa berjalan nak sampai ke Beijing Lu...ni lorong jual glove, shawl, face musk (yg kain corak2 tutup hidung n mulut), winter cap, topi dan macam2...memang cute2 n rambang jgk la mata huhuh


ronda jap sbb kawan saya nak beli glove.rembatan pertama saya dalah glove utk saya, arjuna dan anak2...kihkih.beli jgk glove utk mak pki pi umrah kelak.murah2 harga dia...10 yuen ,5 yuen :).pas tu lorong satu lagi depan sket tu, jual baju2 tido...baju sejuk bulu2 utk tido, seluar bulu2, stokin , spende dan macam 2 lagi...adeiiiii boleh sawan kejap.hahahah

area Beijing Lu...ada hotel Li Du (Hotel Lido) tempat idola stay kahkahkah...ada McD n KFC jugak tapi memang tau la tak halal...hehehe.


bekas tapak kota lama ke apa ntah yg ada 2 kawasan diorg wat pameran di sepanjang Beijing Lu ni.tapi tak baca sungguh2 pon hahaha


ktrg jalan smpi hujung dan sampai dah rasa kedai2 sana tu tak de yang menarik, baru la ktrg patah balik.try jugak tnya2 kedai makan halal utk muslim dan try tengok2 tapi tak jupe.ktrg berkomunikasi memang main hentam jek la, asalkan tercapai maksud..mcm nak tnya kedai muslim food tu, ktrg bukak tab dan tunjuk tulisan cina yg ktrg dah copy siap2 dari google translate hahaha

kalau nak tnya harga pulak, tanya jek how much this one? muahahaha...ada yang tau jugak emglish sket2 sekadar utk menyebut nombor...kalao yg tak reti diorg mmg akan tekan kalkulator la.saya pulak sampai sana tetiba rasa english saya sgt hebat sbb bercakap dgn orang yg tak terer english kahkahkah sengal gilerrrr

ktrg meronda smpi rasa lapar sbb pagi tadi cuma bekfes ala kadar je kan.tak silap saya cuma makan megi ngan roti cicah milo kot?

jupe apek jual jagung...beli la jugak sbb lapar


makanan rebus2 saya yakin la sket nak makan sbb bila congak2 cam jauh pulak dari sumber2 yg tak halal kan?sbb rebus guna air jek...huhuhuh.tawakkal aje la

kul 1 lbh ktrg balik hotel sbb nak solat jamak zuhur n asar siap2...subuh masuk lbh kurang cam kt mesia.zuhur around 12.30, asar 3 lbh dan maghrib kul 6 ptg..so ktrg mmg rancang perjalanan agar senang nak jamak :)

kul 3 lbh cam tu ktrg keluar semula...pakai jacket baru beli kt Beijing Lu hahaha RMB 99...so lbh kurang rm50 la


petang ni ktrg plan nak carik kedai halal area masjid di Guang Ta Lu...agak jauh gak perjalanan sbb tukar metro 2 kali

sblm keluar kena gugel map dulu dan match kan dengan map metro.so senang utk carik station metro terhampir.


tapi memang jauh jgk ktrg berjalan utk sampai kedai halal kt situ.sbnr nya dekat2 kedai tu ada masjid tp ktrg tak sempat jupe masjid.kedai halal tu pon ktrg dah lost mencarik tapi sib baik jupe arab muslim dan ktrg tanya kat dia (cam ayam dan itik bborak la hahaha)

cantik dan redub jalan2 kt area sini...dengan angin sepoi2 nya yang sejuk gedi


akhirnya...setelah penat menapak smpi jugak la


nasik goreng ayam kot dan air beri.total RMB 25


tapi tak sedap hahaha tak abis sbb banyak (dan sbb tak sedap) tapau separuh bwk balik..ari beri lak masam giler.silap pilih la...ptt amik air oren jek

then sempat ronda2 kedai2 yg ada area situ on da way nak balik.depan kedai halal tu ada kedai pakaian cina muslim punya.belikan ayah saya jubah sbb murah sangat, RMB 50 so rm 25 duit kita.jupe kedai jual buah2an...ceri ada byk tapi tak la murah sangat so tak beli.kawan saya beli pisang kt kedai nyonya sorang ni yg tak paham apa ktrg cakap...so dia cam marah2 hahahah

ronda kedai jaket2, kawan saya beli jaket yg jenis kembung2 n ada bulu kat leher tu...murah giler RMB 69 (rm35) .saya jupe long john murah RMB 19 so beli la jgk walaupon tahu mesti tak panas sgt sbb rege murah kan? kihkih tak pe la, janji pakai jgk kat dalam

saya lupa dah, on da way pegi atau on da way balik masa naik metro ktrg silap kuo pintu pehtu kalut2..nyonya2 dlm metro tu jerit2 kt ktrg suh masuk balik dan keluar pintu satu lagik...kahkahkah.pes tu ada skali tu, ramai giler dlm metro ,padat cam sardin.ktrg tak leh keluar tapi sb alarm dah bunyi warning pintu dah nak tutup, ktrg rempuh je orang2 kt depan sambil jerit2 "tepi...tepi...let me go let me go" kahkahkah

alhamdulillah ktrg sampai hotel semula sebelum hari gelap (maghrib)...so pas rehat, mandi, makan n solat seme ktrg plan nak ronda area dekat2 sbb nak merasai suasana malam dan kesejukan di luar sana.so decide nak ronda plaza depan hotel tu.tak de apa sgt dalam plaza tu, pas tu diorg pon dah kemas2 nak tutup kedai jek.kedai tutup awal lbh kurang kul 7-8 malam gitu.

then kitorang sambung ronda kedai tepi2 jalan seberang hotel tu.situ rupanya wholesales utk kasut2 saja.so memang banyak giler la kasut, sama ada jual dalam kedai atau kt gerai2 luar.jupe satu kedai jual boot2 murah giler.terus rembat boot takat buku lali, jenis kain tebal tapi ada bulu2 ujung tu, hahaha RMB 19 jek, mana bleh tahan tengok je kan? merasa la jugak pki boot sbb tingat masa kt epot hari tu, ada nmpk 2 orang girl ni turun dari kete dah siap pakai boot n kendung trench coat...adeiii berdarah hidung tengok sbb masa kt KL before fly tu duk sevey2 boot tapi tak de yang berkenan (dan harga murah ikut bajet kahkahkah).saya ckp kat kawan saya, pas ni bleh guna boot ni masuk lab kat ukm hahahaha




0 comments: