Thursday, January 10, 2013

Masa untuk pulang :)

Hari kejadian ni, 31 dis 2012 kami akan pulang :)
yihaaa...esok masuk tahun baru 2013

hari ni kuo lewat sket sbb dah tak de aktiviti meronda sangat.cuma nak repeat Beijing Lu ,nak beli sket lg kiriman orang di saat akhir

Pas abis Beijing Lu, ktrg naik bilik dan kemas2 beg seme yang dah makin padat tu.risau jgk kot exceed luggage, huaaaa

yang bestnya, check out time adalah pukul 1 petang.so alhamdulillah sangat la sebab sempat la ktrg solat jamak zuhur dan asar kat bilik hotel je tanpa perlu carik port kat memana (sblm tu saya dah suggest dah kt kawan.kalo kena solat kat luo kita carik la port kt Haizhu Park depan hotel ni kahkahkah)

Pas solat n siap seme, ktrg turun bawah dan check out.Tinggalkan luggage n brg2 seme kt tempat simpan barang kt hotel tu.lepas tu ktrg sambung ronda kt One Link Mall (hahah best betul sampai ulang kali repeat kihkih).pas tu singgah makan kt kedai halal area belakang One Link tu.kedai ni kat area depan gereja (kompius betul kedai halal depan gereja...kuhkuh tapi kedai halal ni mmg antara yang forumer2 cadangkan utk pegi)

amik lauk beef n sayur RMB 15.sayur tu tak sure sayur apa tp cam batang jagung pon ada...hahaha.dan bila makan akan meninggalkan rasa "nyeri" pd lidah .apakah?

pas makan, ronda seberang jalan One Link tu.situ la byk kedai jual beg kertas dan pestik yang berbagai2 corak...giler la rambang mata! kohkoh tapi beli 2 peket je pon.

pas tu sambung posing kt park di tepian Pearl River depan hotel (Pearl River ni panjang, so ada byk la spot2 dia wat park utk org lepak.cam tepi Canton Tower dan depan hotel kami)

waktu ktrg pegi tu around kul 3-4 petang.so ramai sangat orang2 lepak makan2 n rehat atas rumput, duduk2 sembang dan bertenet...hikhik

tapi ktrg posing n lepak je la

kul 4 gitu ktrg dah balik ke hotel semula dan amik balik luggage n barang2 kami.cute giler bellboy yang uruskan barang2 kami tu...siap senyum2 n datang dekat masa nak suh sain buku pendaftaran letak luggage..sampai kan kawan saya cakap "hang nak ngorat ka?".bellboy ni adalah orang yang sama menyambut ktrg dan akan jupe dia tiap hari.tu yang dia cam dah kenal n senyum2 bila nmpk ktrg kahkahkah

pas tu kul 410 saya keluar beli tiket bas.nak amik bas kul 445 ,tapi kul 410 baru boleh beli tiket hehehe

tiket ktrg RMB 21 je sorang

kalo nak amik teksi utk ke epot dalam RMB 130.so sbb tu ktrg decide nak naik bas je..save bajet sambil boleh rasa naik bas kt GZ ni dan tgk permandangan memandangkan ktrg tak byk dpt tgk permandangan sekitar GZ sbb mostly naik metro kan?

lgpon tempat tgu bas Airport express ni memang tepi hotel je.so mmg mudah sangat la.

perjalanan amik masa dlm sejam gitu je...lalu jalan bandar GZ dan kemudian ada masuk highway utk terus ke hotel.

sampai epot around 540 ptg cam tu.mmg awal giler la memandangkan flight ktrg kul 9 malam kihkih

beg2 kami.

saya punya yang pink tu pegi 9 kg , balik 19.3 kg...ngeeeee sket lagi nak cukup 20 kg!

penat, so lepak je atas lantai

proses beratur kt imigresen diorg sgt lama walaupon byk kaunter bukak.mebi sbb orang pon ramai

setel seme dan terus la lepak kat ruang menunggu tu.ngantuk, dahaga, lapar seme bercampur aduk

saya dan kawan saya duk terpisah seat, saya depan dan dia dibelakang.nak jadik cerita pulak, handbag saya pada dia...heheh so nervous la ak de duit nak order makan sbb dah lapar giler.tgk2 stewardess mai hulur purse...kihkih

ralit duk tgk permandangan bawah yang gemerlapan ngan cahaya lampu.tetiba nmpk Canton Tower dari atas...sukeee sangat (sbb dah pegi kan smlm)...Canton Tower waktu malam sgt senang nk cam sbb dia akan tukar2 kaler :)

sempat order nasik lemak pak naseer, order pon sambil pejam2 mata sbb mmg ngantuk giler.pas makan terus tido tapi tak selesa sbb tak rasa ekon.kejap2 terjaga

akhirnya selamat sampai LCCT kul 130 pagi dan gedebak gedebuk seme, kul 3 pagi selamat sambung tido kat umah kawan saya di Nilai.alhamdulillah dipermudahkan segalanya :)

hasil tangkapan yang sederhana sesuai dgn bajet

kelengkapan musim sejuk hahaha vest n glove

mesin kira utk amjad, ada menan utk aidan tp masa nak snap gmbr ntah ke mana hala pegi menan tu.pas tu kotak cam buku tu utk arjuna (ada gmbr rose utk dia sentiasa ingt kat wife gedik dia yg suka red rose), wat isi jam (idola beli utk isi perfume) hikhik saya beli kotak2 ni je as souvenir utk FIL dan 2 org BIL.nak beli utk diri seniri dah tak muat luggage dah nak sumbat :(.heheh stokin pon beli sbb murah.3 pasang RMB10,duit kita rm5...beli arjuna 3 pasang dan mak ayah saya 3 pasang utk pki pegi umrah kelak.

pijama2.saya punya yg elmo tu RMB25 jek..ada sepasang lg polka dot pink tapi dah rasmi dah.RMB 30.yang lelain ni kiriman orang yang tak dpt saya tlg belikan henfon kt sana (sbb tak pegi mall yg jual gadget)pijama diorg ada yg rege RMB 38 dan RMB 20.murah banget kan?

paiting RMB 30.beli sbb painting dia timbul bukan lukisan yang atas kanvas.gedik beli painting bile holiday.feeling2 orang seni gitukkk...

dan last but not least beg sekolah Amjad,gmbr Thomas punya RMB 40 jek.terus rembat sbb tgk material dia elok sgt, tahan la kot sampai setahun pakai.carik gmbr otomen tak de.so bila Am tanya kenapa tak beli gambar otomen, mummy jawab "org kat China tak suka otomen,diorg suka train sbb kat sana byk train laju."boleh gitu?

demikian adanya corat coret conference-tak-jadi-sambil-shopping-di GZ.

syukur alhamdulillah, travel mate saya ke GZ ni seorang yang sempoi dan boleh tahan sekepala jgk dalam bab shopping hahaha, walaupon SAZ adalah budak muda, sbb baru berusia 27 tahun.saya pon awal2 tu rasa cuak jgk nak travel dgn dia sbb ktrg baru je rapat sejak akhir2 ni..before ni saya segan sket sbb SAZ best student di UIA dan dia tak wat master tapi terus wat PhD pas abis degree...so agak risau kot tak leh sekepala hakhakhak.tapi alhamdulillah segalanya elok2 saja.

ye lah...bila travel berhari2 dengan orang yang kita tak biasa, saya jd cuak jgk.nak-nak kalo itenary perjalanan melibatkan shopping...takut travel mate kita tak selesa dgn aktiviti shopping semedang.minat setiap orang berbeza so kita kena carik travelmate yang serasi dgn kita dan boleh bertolak ansur dalam segala hal (kalo jenis tak sama minat).kalo dengan husbnd seniri lain la kan...boleh je main paksa2...kalo dia tak nak folo kita tinggalkan aje..kahkahkah atau buat muncung sedepa nak bg dia ikut plan kita...kuikui

sblm nak pegi GZ ni mmg saya tak tenang hati sbb risau cam ne situasi berada kt GZ ,bukan dengan husbnad seniri dan kena berdikari hahaha tapi alhamdulillah ,arjuna sgt supportive.ekceli, dia la yg encourage saya sungguh utk pegi dan rasa experience. dia duk kata, next time saya kena pegi dengan orang lain, dengan orang yang tak dikenali (mungkin) so ni lah peluang saya utk sahut cabaran dan atasi fear factor dalam diri...hakhakhak.so diatas galakan dan doa dia, saya survived diGZ (elehhh GZ je pon...kuikui).Terima kasih arjuna!

sekian cerita Guangzhou...seronoknya GZ tapi kalo ada duit, saya tak pegi dah China kot.pilih negara lain la pulak, Vietnam misalnya utk bulan Mac ini :)

ok...nexttttt destination, SABAH Januari 2013.ni cuti2 famili kecik saya.tiket beli awal tahun 2012
(banyaknya aku berjalan...cuti belajar abis bulan Jun tau) .

Sekian (larik laju laju pegi makmal)