Friday, June 21, 2013

Day 5 : Austria

kalau ikut teruja dlm hati, saya nak sangat tepek pic banyak2 kt FB.bukan sbb nak menunjuk2 atau riak ke apa, tapi mebi boleh jadi inspirasi pd orang lain yg mmg ada pasang impian mcm saya jugak.tapi saya segaannn....takut orang kutuk macam2...bukan nak sangka buruk kat orang atau psiko seniri padahal orang tak ckp apa pon tapi entah lahh...rasanya cukup aje la 3-4 pic yang penah saya tepek.pic yg saya jadikan profile pic dan cover pic tu mmg antara pic kegemaran saya.sbb tu saya gigih jgk tepek.tapi pic yang lelain mebi saya abadikan dlm blog je la, atau pon just like n komen pic2 yg kawan2 trip tag di FB (diorg yg nak tag, saya tak suruh pon hehehe)

sebab aritu ada sorang kawan di UKM ni sms saya, tatau ayat sinis ke ayat bersahaja...tapi saya terpikir sejenak bila dia send ayat ;

"amboi sakan tengok pic tour europe kt FB"

the rest was history la, hingga saya buat keputusan utk abadikan dlm blog saja :) *peace no war*

29 May Innsbruck Austria

-wifi kat campsite ni kena bayar, mahal pulak tu.5 euro utk sejam...hahaha

-bangun subuh kul 430 pagi, mandi solat dan get ready tapi hujan rintik2 la pulakkkk, sejuk kedinginan :)

-tapi hari cerah so pemandangan sangat cantik , subhanallahhh


-breakfast yang disediakan adalah cereal dan megi

-pas bfast, saya dan Kak 47 bekerjasama melipat khemah yg masih basah2 tu...apa nak buat..kena lipat n simpan jugak la kan?

-around 830 pagi baru bas dibuka dan ktrg boleh masukkan brg2 seniri kt seat dan compartment masing2

* kalau kita tengok peta Austria, bayangkan Vienna di sebelah kiri dan Innsbruck di sebelah kanan peta :)

*Capital city in Austria; Vienna : romantik, klasikal. Salzburg: skiing, tmpt shooting The Sound of Music :)

* orang Austria gemar skiing n berkuda.so kesemua orang Austria mesti pandai skiing

*specialty di sini adalah STRUDDLE.harus mencubanya!


-dalam perjalanan, kelihatan rumah2 dilereng pergunungan, ladang kuda dan lembu


-ktrg stop di Innsbruck town.ada briefing sket dan semua bergerak ke kedai Swarovski terbesar disini.




-Permata Swarovski berasal dari Austria dan jika mampu, kena la beli something sebagai kenangan :)

-masuk2 tu terus singgah toilet dulu..toilet pon cantik sbb pintu ada depa buh permata2 ni...so cam shine bright like a diamond gituuu




-Kedai nya cuma 2 tingkat (kalo tak silap),Harga barang2 dia kalo guna duit euro sbnrnya tak la mahal sgt...tapi kalo kalut nak convert to RM mmg boleh tercekik sekejap la huhuhu (bila smpi negara orang ni, mmg otomatik tetiba jd cerdik matematik.seme menda duk kira campo tolak darab bahagi hahaha)

-saya rembat jgk la wat kenangan...bracelet utk mak saya, pen kaler pink utk saya dan seketul keychain utk kereta baru (hahaha psiko betul.dah 2 ketoi beli keychain utk kete baru, tapi kete baru nya tak nmpk bayang pon lagi...adeeiiii)

-pas tu sambung ronda kedai souvenir pulak.BTW barang2 kat sini agak murah.tshirt boleh dapat 6 helai 20 euro.saya beli tote beg tulis Inssbruck sbb cantik kalerful sangat dan murah berbanding yg pernah jupe kt Germany (yg sama kualitinya)

-beli apple struddle tapi tak kena dengan tekak saya...saya mmg kureng sket menda2 pastisteries gini.tapi tak pe la, at least merasa buatan org Austria :)

-then balik ke tempat parking coach..sempat snap2 pic kt tempat2 yg nmpk cam cantik






-pas tu bas gerak ke satu tempat nama Bergisel (baca betul2...bukan BERGESEL okeh)...tempat ni atas bukit dan famous sbg tempat sukan olimpik skiing musim sejuk apa ntah...sorry la yang ni saya tak pay attention sbb saya tak minat sukan.so dengar tak dengar je la.tapi jgn risau, kalau nak tahu boleh jek google ;)



-kat sini krew hidangkan lunch iaitu nasik goreng ayam kicap, hahaha

-ujan renyai2 so cam tak de mood nak membetis tengok tempat sukan skiing tu.ktrg just amik pic signboard je la hahaha

-pas tu meneruskan perjalanan merentasi sempadan Austria-Itali. Ada tol nak masuk Itali sbb katanya Itali negara miskin (???)

-Hujan sepanjang jalan, on-off

-Stop di service area nama Trento utk toilet break.Ada kedai serbaneka yg happenning, banyak jual makanan dan toys.So beli la satu bekas lego utk Amjad, kenangan mummy beli dari Itali (walaupon made in China kahkahkah)

-dikiri kanan jalan nmpk banyak ladang anggur.mungkin ditanam utk memnuhi permintaan pengahsilan rum kot, disamping utk menampung permintaan jualan anggur segar kihkih


-kalau sebelum ni byk jupe ladang bunga canola, masuk Itali byk jupe ladang bunga kaler merah...mungkin bunga poppy?

-tak lama pas tu, lbh kurang setengah jam nak sampai ke campsite Fusina, kami disambut dengan hujan batu dan pelangi penuh...Maha Suci Allah.pertama kali saya dpt peluang tgk hujan batu ni...mmg pengalaman berharga :)





-Campsite Fusina terletak dikawasan persisiran pantai tapi dalam area kswn perindustrian.Krew KC kata macam Butterworth...hahaha memang betul pon!

-Dan betul seperti apa yg saya dah baca kt blog2 orang yg pernah join trip conquest 16 hari ni, campsite ni yang paling selesa.Tempat mandi, toilet, laundry area sangat selesa.Air panas pon free heheh jimat duit.boleh la rajin mandi kahkahkah.

-Ktrg dapat cabin for two tapi dipisahkan pintu dengan cabin for two yang sebelah lagi.tp ruang dalam cabin tu tak la besar sgt tapi cukup selesa la ada tilam sorang satu dan rak2 utk isi barang.

-Malam tu b4 dinner, ktrg sempat wat laundry sbb dah banyak baju dah dipakai (wpon tak busuk pon sbb tak kuar peluh, cuaca sejuk).Untuk washing kena byr 4 euro dan drying pon 4 euro.so saya dan Kak 47 sharing je la humban baju ktrg dalam tu sekali..

-saya agak jakun dan khusyuk duk tunggu baju2 tu siap washing n drying skali...tak penah ada dryer kat umah katanya,terus rasa kalo ada duit lebih nak beli dryer...senang tugas membasuh hahaha.Lepas baju2 siap kering, ktrg baru pegi amik dinner.Malam ni krew sediakan spageti tuna...licin oii makan.lapar sangat n diorg masak sedaappsss


-tido dekat2 kul 11 malam...lena dan selesa dan tak sabar nak jadi YUNA esok hikhik



0 comments: