Wednesday, February 24, 2010

ronda Perlis hingga ke Taiping

Selama 10 mak dan ayah saya di sini
kesemua agenda yg kami rancangkan terlaksana, kecuali satu je...iaitu pergi ke SP, umah kawan lama mereka

Sabtu, 13hb bawa mereka ke Tg Dawai dan Guar Cempedak

Destinasi pertama adalah Tg Dawai utk bawa mak beli belacan, hehehe
Sempat ronda2 kejap kat bazar jual segala macam belacan, ikan kering, ikan iblis bilis, sotong kering (yg betul2 punya, bukan sepender taw!), dll

Mak kata, rege ikan bilis kat sana lg murah dr Mersing, wpon Mersing adalah di tepi pantai (apa kaitan?)

Mak borong belacan mcm beli utk kegunaan 7 keturunan, heheh...rupa2nya nak bagi2 sesama jiran tetangga juga

dapat snap gambar hero ni je, tu pon kesian dia, mummy paksa berdiri tgh panas

sempat jgk meronda ekspo kat tepi pantai tu dlm keadaan panas terik...berpeluh2...dpt la rembat 2 keping wall decoration...byk yg cantik2 tp tak larat nak pilih sbb panas Ya Rabbiii

on day way, nmpk signboard Muzium Arkeologi Lembah Bujang, ayah ajak singgah tgk sat...tp tak de apa yg menarik sgt, just pamer batu2, sampan2, dll...saya mmg tak menghayati sejarah sgt, so jd tukang snap gambo je la, hehehhe

then pas lunch dan solat, terus ke arah Guar Cempedak utk mencari Kg Selengkoh, iaitu mencari rumah anak angkat mak yg kami pgl Abg Ripin

Abg ripin ni mm rapat dgn famili ktrg dari saya masih kecik lagik.kebetulan dia anak orang susah...so dulu mak selalu ajak dia mai umah, ajak makan, bg duit belanja , bla...bla...

Dia baik dan jujur, walaupon kdg kala sedikit loklak...hehheeh...dan punya la mak percaya atas kejujuran beliau, kalo ktrg nak balik kg kat Batu Pahat 2-3 hari, mak akan tgl kunci pd dia dan suh dia jaga umah kami...

So berbalik pd cerita mencarik umah, ada la jugak sesi sesat barat...maklum la tak penah pegi area tu...last2 jupe la jugak...alhamdulillah...

Then, on the way balik ke Perlis, lalu jalan lama tu, sempat gak singgah gerai kopi kampung tepi2 jalan tu nak beli kopi la pulak.Mak duk teringat2 kesedapan kopi tu sbb masa dia dtg sini bulan Feb 2008, dia sempat beli sebungkus...tu yg nak beli lg wat stok...

Ahad, 14hb saya bawa mak ke Wang Kelian, ayah tamau ikut.so kami meronda bertiga je la sambil anak teruna duk behave dlm stroller...

ramai giler orang kat sana tp still ok la nak membeli...saya cuma beli kuali kecik dah sudip je

Isnin, 15hb bawak mak ke kenduri Hawe...sama la mcm ibu Ariq, mak saya juga cukup berkenan dgn kerabu yg di hidangkan pd hari itu.saya tak "in" sgt sbb terasa2 bunga kantan...dan sama la mcm ibu Ariq punya idea, mak saya pon berhasrat mahu cilok sket sekiranya ada bekas plastik, kuakuakuaaaaaaa

(tp kenduri Hawe best, sbb ada ayam golek, yumyumyum)

Khamis, 18hb saya amik cuti. Plan asal nak bwk diorg ke Penang...tp ntah cam ne mak ada sebut psl mee udang Kuala Sepetang...mak cakap ayah duk sebut nak try makan mee udang tu.so plan bertukar la, saya bw la dirg ke sana

Tak ler rasa jauh sgt, dlm 3 jam je kan...kesian pulak kat diorg dah dtg jauh2 cam ni, takan la setakat pi makan mee udang kat Taiping pon mau berkira kan?

So, alhamdulillah...syukur dpt sempurnakan keinginan mereka...


siap pki spek nak baca menu, hehheh


yummeh...mangkuk ni besar tau, para hadirin sekelian...silap setting, tu yg nmpk
cm mangkuk kecik

diorg siap request nak kedai Mak Jah , sbb kedai tu yg masuk Majalah Tiga, hihihi
rasa dia? ermmm....ok la jugak.tp tang udang tu mmg berbaloi la...mmg byk udang dr mee...sguh mengujakan . (ibu2 mengandung....sila jgn salahkan gambar saya neh jika anda terpengaruh yep...hehehe)
Lepas makan dan solat, plan nak terus balik la, tp jupe signboard muzium...so sbb bawa warga emas, harus la stok2 muzium dan sejarah menjadi tumpuan mereka
Muzium Ngah Ibrahim


tu makan Ngah Ibrahim


kipas lama



typewritter lama, leh wat tulis surat chenta kat arjuna ni



Bang, pinjam tepon sat bleh? nak tepon Remy Sahak

ni ler muzium nye
bleh la pulak, tgh diorg nak bergambo romantiko berdua
tiba2 menyelit budak kecik baju oren yg berlarian2 gumbira di belakang

Sabtu, 20hb saya bw mak ke Pdg Besar...ni ler hasil tangkapan brooch mak kat sana

err...saya amik gmbr ni bkn nak tunjuk stok brooch mak beli, just nak try amik gmbr saja...
*
*
Isnin, 22hb mak ayah pon dah balik ke Mersing semula,huhuhu
*
walaupon saya dah terbiasa dgn "perpisahan di stesyen bas" tp saya sedih la jugak, nangis2 gak smpi umah bila masuk2 rumah je rasa sunyi, masuk bilik diorg kat belakang, tgk katil, bantal, kain pelekat, kain batik dan towel seme, rasa sedih dowh!
*
*
Bak kata Puan Buddy (kat fb ), "dah tak de bau mak ayah kat umah"
huaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.........


0 comments: