Sunday, February 28, 2010

a year ago...

genap setahun usia rasmi Teduhan Kasih

alhamdulillah...

meh kita imbas semula
"perit jerih" saya semasa dalam proses nak dapatkan sebuah Teduhan Kasih

seingat2 saya, saya start gedik nak beli umah selepas bulan Feb 2008
sejujur nya, memang ada "sesuatu" yg menggerakkan hati saya
agar membeli rumah di sini


apa dia? hahah...malas nak ulang cerita

walaupon saya tahu, ada yang heran, kenapa saya beli rumah di Perlis, nak jadi orang Perlis selama2 nya ke?tak rasa jauh dari famili ke?buang diri jauh dari keluarga ke? dah tak nak carik kerja dan rumah di Johor ke?

tapi...susah nak terangkan menda satu2 persatu kat semua orang kan? so....saya biarkan aje la mereka dengan spekulasi mereka...

cuma apa yg nak sy bagi tau...saya bukan orang kaya raya...nak beli umah banyak2 di usia muda belia begini (ecechecheche....)

jadi, konklusi saya sgt mudah:

-saya dah puas mencuba carik kerja di negeri kelahiran...tp tak berjaya.sehingga la saya di sahkan jawatan di U****p ini...maka saya terus rasa, saya kena kerja lama di bumi Perlis ni

- so bila kena kerja lama kat sini, takan la saya asek nak menyewa je, letih dowh asek bayar sewa, tapi harta seniri tak de

-saya pon tak rasa, beli umah di negeri orang adalah suatu perbuatan "giler meroyan"...umah tu harta, aset...so bila agak2 uni lain nak terima saya bekerja suatu masa nanti, saya sedia jualkan umah ini or sewakan

-dan mcm saya tulis kat atas td, saya bukan golongan kaya raya...nak tabur duit merata Malaysia utk beli umah... cam lagu kump Ukays tu, di sana menanti di sini menunngu...kalo saya banyyaaaaakkkkkkkkkk duit terlebih, harus la saya jadi "di sana rumah ku, di sini rumah ku juga...begitu juga di sinun, pon rumah ku". dan saya pon rasa cam tak best pulak, beli umah kat tempat lain, tp kita duk kat umah sewa...so umah kita seniri kat tmpt lain tu, kita sewa or biarkan kosong utk jin aprit yg duduk...huhuhu...takut siot...dah mcm slot seram tv3 jer...


okeh, berbalik dari citer carik umah utk di beli tadi tu, puas gak arr meronda mencarik umah2 yg nak di jual....tp hati dan perasaan hanya jatuh cinta dengan umah banglo kosong kat Taman Behor Indah, umah banglo kat area Stella Maris tu (umah yg pegi tgk dengan ibu Ariq) dan umah semi D mewah kat Petronas (hahah...tp yg ni mmg tak mampu la, setakat jatuh cinta je laaa)


Pegi kat pemaju Bumita, korek punya korek...last2 memang rezeki saya kot, tetiba je kakak pemaju kuokan pamplet banglo Taman Behor Indah...huihhh...saya ingat lagi, saya siap cuit2 arjuna sambil sengih2, masa tgk pamplet umah tu...hehhe...

then, pi tgk umah dan masuk la dalam umah seme...cam berkenan sgt2 dah ler kan...

tipon mak ayah bgtau nak beli umah seme...diorang setuju jer...

then, mak ayah mai bulan Mei 2008, saya bwk tgk umah...diorg kata ok, selesa la umah yg saya nak beli tu, tanah kat belakang pon ada ler ruang sket, kot2 nak renovate bila kaya sket nanti (aminnn....)

saya mmg plan nak byr deposit dah ler masa tu, tp enggak cukup ongkos nya...maka dgn muka tak malu, kena la pinjam duit ayah...heheh.

deposit rm 5k, saya cuma ada dlm simpanan 2k je (sengkek kan saya?ye saya memang sengkek, tak byk simpan duit, keje perabis duit je semedang)...so pinjam ayah rm 3k...saya pegi bayar deposit kat pemaju, sempena wedding anniversary saya yg ke 2, iaitu 26 Mei 2008.alhamdulillah

then, mula la proses isi borang pinjaman perumahan ngan gomen...kedebak gedebuk dlm5-6 bulan jgk la proses nya...pas tu, dah dpt agreement seme, baru la apply kuokan duit kwsp dari akaun 2...dapat la rm14k

proses men-servey perabot umah, kelengkapan umah, cat umah dan segalanya la yg berkaitan, terpaksa di buat ala kadar je atas beberapa sebab, antaranya:


-kena tgu arjuna ada kat sini la baru leh pi servey...ye la, kata loving kapel kan, feeling2 sweet gitu...so kena la tgu dia (muntah ke baca?saya tau ibu ariq pasti muntah baca ni tadi, muekekeke)

-bajet tak berapa gempak...so maleh la nak servey beria2 sgt...wat sakit kepala ngan jiwa je...muahahhahah

-tak cukup masa


seingat saya, mmg brg2 umah kami byk di beli di Kangar dan Alor Setar saja...dan mmg carik yg murahan aje la...heheh.bajet kecik la katakan...sofa medrah beli kat Kedai Khoon je rm399, kat Cavenzi SP cuma beli almari rm 500, sofa rm299, meja makan rm499, Instyle A.S cuma rembat bedframe rm399, meja kopi rm199, kabinet buku kat perabot ES rm 200...hahah...seme murahan je, tak de ribuan ringgit...kesian sguh! yg rasa hebat pon, cuma LCD tv je...tu pon carik yg paling cikai...rm 1699 (beli ngan duit kutu)

hahaha...tak pe la, ikut kemampuan...dah saya bersyukur seme perabot besar2 ni saya beli dgn cash...tidak berhutang mahupon mgunakan kad kredit

dan...sbb kurang berkemampuan dan terpaksa memilih perabot murahan, tp saya tak kisah, janji selesa...dan bila kaya sket nanti (ammiiinnnn lagik) saya akan tukar la seme2 ni dgn yg "elok" sket...Lorenzo ke, Cellini ke, Arredo ke, Empire ke....insyaAllah

kedai langsir pon saya pegi servey 3 buah kedai je...Hani Decor ngan Wonderful (ke apa ntah nama dia) masa pegi ngan puak2...then masa kat Jitra, kebetulan terjumpa kedai langsir, singgah le kejap wat experience poyo2...heheh...pas abih air liur owner tu pujuk dan kira2...ktrg kuo sengih2 je...hahahha...mahal dowh upah jahit ngan rege kain...makan riban...tak mampu gue!

Total rege langsir saya dlm rm 500 kot. Saya cuma beli kain then amik risiko la mitak mak yg tulung jahitkan yg design simple2...hahah...mmg berisiko la sebab jahitan dan ukuran tak menepati citarasa, di samping date line yg mmg jauh tersasar! dah nama pon FOC...haruslah high risk!muekekeke...

Kabinet dapor pon dah tak sempat la nak amik ID ke hapa ke kan...asal tangkap muat je...heheh.dah ler saya cuma bajet rm4k ke bawah utk kitchen kabinet...so carik punya carik, dapat la yg rm3k, boleh la...menepati apa yg saya nak (dan juga menepati bajet ciput ku)...tokei cina wat kitchen kabinet ni, sekali la ngan wat grill pintu tingkap satu umah yg rege rm5k...(grill ni arjuna yg sponsor)

Wiring sebuah umah lak saya cuma amik staf U****p jugak yg buatkan.saya tak kenal ramai org kat sini, so saya tanya kawan2 je la.diorg rekeman mamat ni, so mamat ni dtg umah, saya tunjukkan plan utk tambah point, psg lampu, kipas seme...dlm 2-3 hari diorg keje siang malam, bertiga...upah titik peluh mereka adalah rm1500...berbaloi2 la jugak saya rasa, sebab mmg siang malam pagi petang senja subuh diorg wat smpi siap.

Cat kaler dalam umah, mmg berbulan2 jugak la saya duk mimpi2 siang malam...kaler utk bedroom, dining room dan kitchen mmg saya sticked to kaler yg dah lama sy nak, iaitu purple, kelabu dan kuning...tp utk living room la yg asek duk tukar2...heheh...dari kaler kuning, cream, biru, light pink...last2 masa kat kedai cat baru saya wat finalize...heheheh...tgk kat katalog kaler tu...tetiba tgk kat tone grey...nmpk la kaler ala2 dark pink apa ntah...so terus decide amik ni...dah siap cat, nmpk cam cantik pulak dan sesuai la ngan kaler langsir saya yg tersasar dr date line tuh. Mengecat pon saya terpaksa umah orang sbb arjuna pon tak cukup masa nak mai tulung mengecat...uhuhu...nak wat cam ne, perhubungan jarak jauh cam ni la....(tetiba)

Total rege cat adalah dlm rm500 dan upah rm 300


Basuh umah pulak, secara rasmi umah ni di basuh 3 kali. 2 kali saya dan arjuna je yg gigih cuci dan sekali kami cuci bersama 2 org pembantu indonesia.

Ermmm...pasal bajet kewangan pulak, rm14 k yg saya claim dari kwsp mcm tak cukup je...biasala, bila duit ada kat tangan, harus la kelabu mata kan?tup2 lak dpt awal dari masa nak masuk umah..maka byk la penyelewengan berlaku, selain dari duit tu jgk la saya guna wat byr utang kat ayah, hehhe...pas tu duit lawyer saya kena dlm 5k gitu, tp saya cuma byr dlm rm 1k ++ sbb dia dah amik siap2 dari pemaju, masa saya byr deposit rm5 k tu

Then, bila duit loan umah dah lulus, saya dpt lg rm6k sb saya wat loan lebih dari rege umah...tp dpt rm6k ni pon still tak cukup nak tampung wat belanja masuk umah , beli perabot, dan itu ini...sob sob...sedey siot masa ni...tetiba je rasa nak masuk slot Bersamamu, nak mitak bantuan (hahhaha...)

Last2 malas nak pikir banyak, takan nak pinjam Ah Long (atau Puan Ah Long) pulak kan...saya pon wat la personal loan kat Bank Rakyat..hahah...pinjam rm6 k je...

Then, gedebak gedebuk...alhamdulillah...seme setel dan rasmi nya cuti raya cina tahun 2008 saya masuk pindah ke rumah seniri yg di beri nama ; Teduhan Kasih.


Bulan Feb 2009 start duduk umah, tapi bulan Mei baru la diorg potong gaji terus dari slip.maka di sini bermula la episod "diri ku merana akibat rm1142 duit gaji telah tiadaaaaaa....."

uihs...bukan mudah utk saya menghadapi realiti kehilangan duit gaji ribuan ringgit begini...giler stress memula...tp saya try cool kan diri memandangkan saya dlm proses menanti duit kwsp dihentikan pemotongan sbb saya amik skim pencen...

kiranya dlm 3 bulan jgk la saya "merana", muahahahah

tapi rezeki mmg ketentuan Allah kan? tak de sapa leh sangkal lagi....

walaupon gaji di potong wat byr rumah, alhamdulillah saya masih bleh survive (tanpa minta bantuan sesiapa)...syukur saya masih cukup makan minum , kelisa CBQ masih boleh bergerak, anak teruna saya masih mampu bertukar pakaian setiap bulan, minum susu dan bontot dia masih di tampal dgn diapers...hehehheh

bulan Ogos, baru la rasa lega sbb dah tak potong kwsp...maka kehilangan ribuan td dpt di ganti dgn lebih kurang rm460 setiap bulan...

errm....itu la cerita perit jerih macam mana saya nak dpt kan sebuah Baiti Jannati saya, arjuna dan teruna ini

kalau ikutkan hati dan perasaan serta napsu, byk je lagi menda yg saya nak touch up kat Teduhan Kasih...nak pasang heavy duty tiles kat porch tu ler yg paling saya nak sgt2...tp tak pe la, pendam la dulu, hehhehe

so disebalik sedikit kesusahan dan kesulitan, saya syukur saya mampu laluinya...ada menda saya terpaksa buat sorang2, tanpa bantuan suami, contohnya, kehulu kehilir setelkan hal dgn lawyer, turun naik TNB nak start pasang elektrik kat umah, dll.kalau org lain leh pegi ke mana2 ngan spouse, tapi kat sini saya kena buat semuanya sendiri

bukan senang nak senang kan?

so saya tak heran sgt kalau ada mulut2 yg tak puas hati :

"kenapa ko beli rumah di perlis?"

"kenapa umah ko nama je banglo, tapi kecik sebenonya?"

"kenapa umah ko mcm ni ek?"

"Iya la, umah ko kan mcm ni, mcm tu, mcm gitu, mcm gini..."

saya cuma abaikan...dan senyum.




membelek bunga pertama dari pokok canna yg saya tanam





HAPPY 1st YEAR TEDUHAN KASIH!
jika aku terpaksa tinggalkan mu suatu hari nanti, bukan bermakna aku tidak menyayangi mu...

0 comments: