Monday, April 19, 2010

31 senarai kesyukuran

1. Bersyukur kepada Allah sbb masih memberi saya kesempatan utk bernafas secara natural dan percuma hingga ke hari ini

2. Saya masih ada mak ayah

3. Saya wanita bekerjaya tetap, yg sesuai dgn jiwa jiwi...berpendapatan tetap wpon tidak lah kaya raya tp syukur masih cukup makan dan boleh bershopping serta bantu mak ayah di Kampung sawah Datok Mersing Johor

4. Sehat tubuh badan (wpon kdg2 ada sesekali sakit sbg pencuci dosa-dosa kecil),anggota tulang empat kerat, organ dalaman masih berfungsi dgn baik.mata je yg rabun tp ok gak, leh pakai spek bingkai merah

5. Sempurna wajah walaupon tak cantik mcm Miss World tp boleh dianugerahkan sbg Miss Teduhan Kasih...ok la..kang cantik cun melecun meletop kebabuuuum kang susah hati lak arjuna gua...mau dia berkepit bwh ketiak siang malam...ok la...cukup la kalau muka tidak macam senduk patah..

6. Masih bersuara agar boleh menyampaikan ilmu di otak (bukan di dada, sbb kat dada tak de ilmu, kuh3...) wpon suara "kecik" dan sering menjadi ejekan ...koh3...bila la agaknya tulah saya mengena agar mereka-mereka iteww memiliki suara begini jugak sejurus lepas bangun tido?

7. Syukur masih boleh makan apa saja yg halal...wpon kdg2 memilih..wpon kdg2 berdiet...wpon kdg2 bila ujung bulan time sesak poket kempis kena lupakan utk makan pizza, sekret resepi

8. Ada blog...hahaha leh meluah perasaan, kongsi cerita...ada satu blog lama dan ni blog baru since Mac 2009 rasanya.peh tu penah ada Multiply dan Fotopages

9. Ada ramai kawan jauh dan dekat, baru dan lama, baik dan buruk ehh...maksud saya, kawan yg baik a.k.a rapat dan kawan yg gitu2 ajer a.k.a bukan puak (okeh..keji tulis begini tp tak kisah la..ni senarai kesyukuran, so kena jujur....motip?)

10. Bahagia dlm kehidupan (bahagia itu subjektif...so tak yah la huraikan apa erti kebahagiaan itu)

11. Boleh sentiasa gelak dan hepi-go-lucky hampir setiap saat (eh ye ke?)

12. Kadang-kadang gemuk, kadang-kadang kurus (perasan!)tapi selalunya gemuk la...hehehe

13. Tak de masalah jerawat, alhamdulillah

14. Tak de masalah rambut berbuah..hohoho...horror je sbb masa skolah menengah dulu penah kena masalah begini..stress dowh!

15. Syukur hanya boleh pakai lipstik Silky Girl buat masa ini..hahaha...tak smpi rm20 sebatang.tingin gak nak try MAC tp kang menggelupas bibir sapa nak tanggung?

16.Syukur penah rasa susah...so leh jadikan teladan beringat2

17. Syukur jugak penah rasa sedih...so leh tau cam ne nak ceriakan diri

18. Syukur penah rasa "dibuang a.k.a melukut ditepi gantnag" ...so boleh ingatkan diri seniri agar hargai orang sekeliling :(

19. Syukur penah rasa 6 bulan kawen tp tak pregnant lagi...so leh hanimun lama2 ngan arjuna dan lepas dah rasa cam ne sedih dan peritnya menunggu, then da rasa pregnant dan bersalin...tak de la duk gatai2 mulut nak pi tanya newly wed "bila kau nak berisi?"

20. Allah bg ujian saya berjauhan dgn arjuna setakat ni adalah selama 3 tahun 11 bulan, supaya saya jadi wanita kuat, isteri yg menghargai,isteri cerdik dan solehah dan mummy yg garang singa lapar mithali.mungkin kalau tak di beri ujian begini, saya akan jadik wanita lemah menangis je kerja nya, isteri yg manja gedik mintak kena tampar dan mummy yg tak begitu mithali

21. Syukur kalau saya senyum, seme 32 batang gigi leh nmpk...so orang tau la saya ada 32 btg gigi, bukan 2 batang gigi kapak je kat depan

22. Boleh rasa penat dan letih...owh mcm nak menulis 31 senarai ni la...dah penat dah ni...

23. Boleh memasak dan tak malas-malas.walhal masa remaja dulu, everytime tulung mak masak akan sibuk tanya; "mak, bawang berapa ketoi?". skrg main belasah je la...asal tak keracunan kira layannnnn je la...hahahah...

24. Saya nak sentiasa bersyukur dengan apa yg saya ada semalam, hari ini dan esok.selalu saya ingatkan diri saya, wpon selalu tgk dan rasa serta anggap kehidupan orang lain lg happening, hidup org lain lain syiok, harta org lain lagi byk, famili inner and outer org lain lagi menghiburkan, menghangatkan, suami orang lain berprofile tinggi romantikus, kaya, hensem eh laki i hensem gak...pandai masak nasik goreng belacan, banyak duit, boroi perut, ada six pack, ada kete BMW 18 ketoi, bisnes Hai-O dan dvd cetak rompak, boleh menari gelek cam M Daud Kilau, anak somebody , anak orang lain lagik ramai setahun sorang...tp saya tetap nak ingtkan agar saya sentiasa bersyukur dan menghargai apa yg ada di sekeliling saya dan yg menjadi harta saya dunia dan diakhirat. sbb saya tahu, apa yg dah Allah kurniakan utk saya, itula doa saya selama ini dan itulah yg paling terbaik utk saya agar saya dpt mendidik diri menjadi manusia yg sederhana dan tidak menyombong diri dan sentiasa ingat tanah yg dipijak dan langit yg saya junjung.Bersyukur lah...kelak Allah limpahkan rezeki dan tambahkan kebahagiaan.(oh...pesal apa senarai no 24 ni panjang lak?)

25. Syukur ada suami a.k.a arjuna; di mana syurga adalah di bwh tapak kaki dia.okeh okeh saya tak menderhaka dah mulai sekarang...kuh3

26. Syukur ada anak (wpon baru sorang buat masa ini...), dah jd mummy so boleh la cakap kat anak teruna ; "jgn lawan cakap mummy, syurga bwh tapak kaki mummy taw?" walhal diri seniri pon melawan cakap mak suatu masa dulu...ohohohohoh...insaf jap!

27. Syukur ada mak ayah, dan mak ayah tak buang saya masa saya baby or dera saya wpon saya nakal yang amattttttt.....kalau tak, nan ado la saya nak menulis blog sebegini...

28. Syukur dikelilingi kawan2 yg baik hati wpon kdg2 kala ada yg sinis, laser, merobek hati dan perasaan tapi saya sayaaaaaaanggg kawan-kawan saya kerna tanpa anda siapalah saya..ewah...ko pikir ko artis? kat sini saya mmg mengharapkan pertolongan kawan-kawan sbb suami dan famili jauh di mata...

29. Saya bersyukur kalau diberi peluang mengandung sekali lagi (aminnnnn) dan kalau si dia adalah anak perempuan,kot2 boleh terfikir nak bg nama Faridah aka Ferra atau Chempaka Ainstone.tp kalau si dia adalah lelaki, rasa cm tamau la nama Asyraff atau Romeo yek...

30. Selamat Ulangtahun ke 31 untuk diri seniri. Syukur masih panjang usia hingga ke hari ini.

31. Alhamdulillah.syukur pada Allah sebab abih jugak 31 senarai kesyukuran ni..:)


p/s: owh ..penat perah otak nak wat entry neh.3 hari baru siap...adeii...next time tamau arr gatai2 nak wat entry 100 senarai kesyukuran pada ulangtahun ke 100 kelak...:)

0 comments: