Tuesday, April 13, 2010

kau ada suara macam ni?

amaran: saya akan pastikan, entry luah perasaan ini tidak akan mengandungi unsur-unsur caci dan maki

saya nak meluah sedikit perasaan
sedih geram bengang

perkara ni mmg dah selalu terjadi
dah jadi macam asam garam dlm hidup saya pon sebenarnya

dah selalu sgt
dah naik muak kdg2

tapi
sbb baru2 ni
ia terjadi
hampir2 berselang hari
maka saya rasa cam terpanggil (koh2...cam dpt seru gitu)
utk menulis di sni
sbb ini pon blog saya kan
kisah terjadi pon psl diri saya

okeh
straight to da point please
ngeh3

kes #1

saya nak order nasik lauk ayam kicap
feberet saya yg penuh lemak itu
di kedai feberet saya juga

spt biasa
nak order mesti la guna SUARA sendiri
takan nak pinjam suara ketua kampung pulak kot

dan anda tau apa berlaku?

tukang amik order tu
gelakkan suara saya
di depan batang hidung saya
tatkala diri saya
masih menjadi objek terhampir dengan dia

apa masalah kau?

(ok la...malas nak kecik ati sbb sy masih dambakan nasik penuh lemak dan kolestrol itu)

kes #2

saya pegi kedai borong
yg dekat dgn kedai anakku
di kangar

nak beli bakul
jupe seketol
tp agak besar

sbg customer yg berhemah lg patut di muliakan
(read: always right)
saya bertanya kepada SA pompuan
3 orang di situ
sorang sdg pegang tiang
2 orang sdg menyusun barang2

dan harus lah saya kena guna SUARA saya jugak
sbb saya tak bawak pondan utk pinjam suara seminit dua

tak smpi 2 langkah saya menjauhi mereka
pompuan2 itu ketawakan saya dengan kuat

apa kes korang?

kes #3

ekceli ni kes lama
tp tak kira...nak tulis gak kt sini

rasanya masa tu tahun 2008
saya nak order laksa
kat kedai femes lagi disukai ramai

sorang pekerja dia tu
mmg saya dah cam sgt muka dia
saya rasa dia pon sgt cam muka saya (dan SUARA)
sbb saya mmg selalu sgt la makan kat situ
dah kata kedai femes lagi disukai ramai kan?

pon jadi cam tu jugak
pekerja tu ajuk2 suara saya
masa tu mebi hormon saya sgt tak stabil
hampir2 saya naik hantu marah dah siap nak bangun
repot kat bos dia

tapi sib baik saya masih waras dan penuh iman (koh3)

kang haku layan budak ni
haku pon sama naik
putus wayar cam dia

so biarkan ianya berlalu....

-saya tak paham, apa yg pelik sgt dengan suara saya
smpi mereka2 ini tak sabar2 nak tgu saya blah jauh sket
utk ketawakan or ejek suara saya

-kot yer pon nak carik bahan lawak, bahan kutukan, bahan cercaan
tollllooooooooonnngggggggg la
tunggu sampai saya berambus dari situ
baru la korang leh gelak sampai putus saraf or sampai sakit rusuk sekali pon

-selama 30 tahun 359 hari saya memiliki aset suara yg sangat berharga ini, mmg diakui la...dah byk kali saya kena episod-episod ditertawakan begini. even saya pon tau, students pon ada gak gelakkan suara saya for the first time saya masuk kuliah mereka ( kalo saya kecik ati masa tgh kuliah tu, diorg lah antara student yg markah corot...maybe...).kalo saya tak tau or tak dengar diorg kutuk or ketawakan, saya tak kisah,terpulanglah kan..masing2 ada anak tekak...so suka ati la nak gelak.

-dulu pon masa kat matrik, masa tu baru2 masuk la...ada jugak sorang kawan tu...dah beberapa hari berkawan, bergurau, bercakap,dll...baru la dia dtg dah bgtau kat saya ;

"mula2 saya ingatkan awak sengaja buat2 suara macam ni..rupanya suara betul"

pulakkkk....apa kes la pulak haku nak wat kepit suara smpi jadik cam ni,ini suara tulen tau.ORIGINAL! (tulen bangggg....)

-lagi satu,jgn tak tau...kat opis ni pon ada jugak sorang dua makhluk yg suka sgt nak tiru2 suara saya every time terserempak dgn saya.ntah...saya pon tak tau apa best nye dapat tiru2, ajuk2 suara saya ni.ingat lawak ke? kalau rasa lawak, pegi la audition raja lawak sana...

sejujurnya...kali pertama saya rasa ok lg.kali kedua pon leh terima...tp bila masuk kali ketiga...dah rasa muak sbnrnya.tp demi menjaga air muka mereka...saya sengihkan saja lorr....

apa-apapon...tak kisah la kalo kita mmg suka nak gelakkan ciptaan Allah yg ada pd org lain sbg bahan hiburan kita, tp kalau boleh berpada-pada lah.dan yg paling penting...jgn lakukan di HADAPAN orang itu seniri.kalau korang buat kat belakang orang tu, kira nasib korang la kan...dosa tanggung seniri.kubur pon asing2 dan harap2 nya kubur kita tak berjiran la ek?

0 comments: