Sunday, August 22, 2010

katakan TIDAK pada bazar ramadhan

rasa cam tobat nak pegi pasar ramadhan
dah le ramai orang, sesak...nak parking susah...peh tu makanan lak cam mahal2...huhuh

so saya cuba gagahkan diri dan kuatkan semangat utk masak tetiap hari...

bahan2 basah seme saya beli kat pasar petang kat seksyen 16 bangi...best kat situ sbb mcm2 ada...rambanggggggg mata sehhh

dan tambah semangat sbb mak saya siap penuhkan peti ais saya dgn memacam daun2 dan tanaman dr kg halaman...hehehe...daun kari, serai, daun kunyi, daun kesum, limau kasturi, limau purut, kucai...lada kecik...(tak lupa jgk daun limau purut dr teduhan kasih, sob sob)sampaikan saya ckp kat mak saya " aiseh...adik dah rasa cam duk kat obersi lak.mak bg seme daun2 ni...hehehe"

sebelum beli bahan2 basah, saya tanya dulu le arjuna kot2 ada apa2 lauk yg dia teringin...ye lah...takkan nak ikut tekak seniri jek..kenalah tanya pihak lawan satu lagi...kang cam syok senirik jek masak...hahahah

so ni, arjuna yg request
cam biasa...asam pedas ayam


terung berlada pon dia request...daging black pepper sy punya idea....


ikan bakar...dengan aluminium foil sekali parking atas pinggan.baru la nmpk dramatik...hahahah


lemak kobis dan tempe dan udang...seme udang anak teruna yg belasah


ini roti jala saya buat utk bawak berbuka umah puan buddy saya...


ini merupakan roti jala ke dua kali saya buat.
fes time adalah masa saya di zaman perchintaan dengan arjuna.masa tu mak saya ajar saya wat...saya pon pulun la duduk memerap buat roti jala ni.penat nukan main rasanya...tp teruja sbb kebetulan hari tu, arjuna mau datang rumah saya...so mustilah akan bg dia rasa nti kan? hahah...siap tapau utk famili dia lagi dan arjuna masa tu kata (dia yg kata..betoi ke tidak tak tau la kan...), famili dia kata roti jala saya sedap...hahahah...okeh...sila berikan tepukan gemuruh pada saya!

okeh...tp itu kenangan dulu.so biarkan ia berlalu...huhuhuh

ermm...oleh sebab saya akan tinggalkan arjuna seketika utk balik ke kg halaman, maka saya dah siap-siap masakkan lauk sahur utk dia...

tumis udang dan petai


dan jugak ikan tongkol masak kicap


cukup la kot 2 lauk jer...lgpon mungkin 2 kali sahur jer saya tak de...buh dlm bekas then bila nak sahur pepandai la dia hangatkan semula...kang sejuk lak gigi makan lauk direct dr peti ais, muahahahaha

owh yer....sebenarnya, minggu ni saya gigih sket dan berkobar2 nak memasak sbb ada 2 benda ini"


ni mak saya bawak hari tu
senang, mudah dan cepat ler jadiknya kerja2 memasak di dapur

satu tu kunyit garan utk bahan2 bergoreng.just sapu je b4 nak goreng ayam, udang,ikan...tp tak leh byk2 sgt sbb pes tu dah dibubuh garam..kang darah tinggi lak!

yg satu lagi tu pes lada kering kisar yg dah ada segala mak nenek bawang, halia, kunyit, bwg putih, serai, belacan...ni mak saya buat seniri...

so senag la sket bila nak masak.nak-nak lagi bulan puasa ni.balik sekolah nak kena rushing itu ini...so dengan adanya menda ni, cepat la sket.

kalo nak masak kari ker...saya just blend jek bawang besar ngan pes lada tu...buh air asam sekali, rempah kari jugak...

kalo nak masak sambal tumis lagik la mudah....tumis jek pes ni ngan bawang besar potong bulat....hihihi.asam pedas pon cam tu...just blend je bawang besar (ukt pekatkan kuah) ngan pes ni...dan tumis...tambah ngan daun kesum, bunga kantan, dll

satu lagik tips kalo nak cepat bila memasak yg selalu orang buat adalah, kupas bawang dan lain2 bahan secara pukal sekali seminggu then simpan dlm peti ais.ada jugak yg suka blend benda tu seme siap2 dan simpan dlm tupperware dlm peti ais. tp bagi saya, saya lagik suka kupas je...nak guna baru tumbuk or potong2...

satu lagik, saya bg dalam forum...diorg suggest utk simpan sayur yg mudah rosak dalam peket yg ada aluminium di dalamnya cam contoh peket power root.tp kat umah saya tak minum power root seme.so saya gunakan peket susu anak teruna...saya basuh bersih2 dan keringkan...err...tp baru seminggu ni try...nmpk cam ok jugak la.hahahah...oh ya...ni tips tambahan selain dr menggunakan bekas tupperware yg mmg khas utk buh sayur tu la kan....hahahah...sbb bekas tupperware tu saya tak sempat nak guna lagik sbb saya tak jupa lagik carik bekas tu dlm kotak yg mana! muahahaha...

**semoga semangat berkobaran ini masih terus membara next week!

0 comments: