Sunday, August 1, 2010

sblm bayar, kita kena kira dulu ye...

entry ni ala-ala khidmat masyarakat la kot

kalau kita pegi membeli belah
masa tu ramai orang
seme berpusu2 membeli, membayar dan mem-blah

kaunter akan penuh, berbaris panjang nak tgu turn bayar
nmpk cashier dia pon cam kelam kabut, tak menang tangan nak scan harga, tekan2 keyboard (ketboard ke nama dia?) mesin cashier tu, dan kecoh2 nak lipat2 or masukkan brg dlm pestik

maka
sambil2 tunggu turn tu
kita kena kira la harga seme brg kita beli
or at least estimate la rege dia
(dan paling penting...cukup ke cash yg kita bawak nak bayar sat lg ni? hehehhe)

sebab
terkena kat saya hari tu

tp masa tu tak de la ramai sgt umat
tp dah nama pun sales
harus jgk la berduyun2 orang

saya beli baju anak teruna
2 helai yg ada less 50%
dan selai yg tak de less

tapi masa bayar
cam pelik
awat cam mahal
sedangkan ada less?

arjuna pon question ms saya bayar tu
tp saya bisik kat dia, "kita tgu dpt resit sat"

bila dpt resit
tgk2 mmg pooonnn

baju yg tak de less tu
depa pi scan 2 kali
fatut la rasa cam mahal giler!!

depa mitak maap seme
saya pon tak de la marah
sbb depe pon tak sengaja kan
(asa pulangkan duit gua, gua tak de hal...hehhe)

ok
tu kes no 1

pas tu ktrg pi makan
smbil2 tgu arjuna solat
saya keluarkan resit td
tgk2 baju tu

ermmm...fatut la saya rasa cam tak sedap ati
rupanya selai baju yg ada less 50% tu
dia tak scan as discount price pon
tp normal price

hohoho
tak pepasal kena pi semula kaunter td tu

smpi sana
saya tanya kat ketua dia (kebetulan cashier td masih bz )

ketua dia mintak maaf (dan pulang kan duit. total harga diorg wat silap kes #1 dan #2lebih kurang rm 85 )

dan suh cashier yg wat silap tu pegi berehat kejap

huhuhu
moralnya di sini
before bayar
kita congak2 la dulu yep harga brg yg kita nak bayar tu
atau
tgk resit pas bayar

sekian


0 comments: