Tuesday, March 10, 2009

PerCuTian AzAtuL HusNI diPerLiS

Cuti 3 hari, sabtu-ahad-isnin kali ini sgt meriah di Teduhan Kasih...sbb ada encik suami dan sorang pelancong dari UiTM Shah Alam yg fes time datang ke Perlis, hehehe...

Itu la adik angkat saya, Azatul Husni Ab Wahab...

Tp percutian beliau agak singkat hingga saya tak sempat bawak ronda satu Perlis yg indah dan permai ni.Cuaca pulak agak tidak mengizinkan...tak per...saya pesan kat Aza, kena mai Perlis lagi...nti bwk ronda lagik separuh Perlis ni, agar percutian dan pengembaraan beliau lengkap...

Saya sepat bawa beliau ke Padang Besar (ni mesti-pergi-punya-tempat kalau ke Perlis kan...hahahaha), shooting kat Ladang Tebu Chuping (saya bgtau kat Aza, kalau nak tau Perlis ni beso ke kecik...kena tgk ladang tebu ni dulu...hihihi)...makan seafood kat Kuala perlis, ronda dlm UiTM Arau (sbb dia pon warga UiTM...b4 Aza naik bas, kami bwk lagi seklai ke UiTM utk feeling2 wat outdoor shooting kat Academic Height...tapi gambo2 sume tak de lagi...seme dlm kamera beliau...nti update lagik

Nak pegi Gua Kelam, cuaca tak elok masa tu, hujan lebat ...so kena bwk next time.Byk lagi tempat tak pegi...Bukit Ayer, Ladang Anggur, Taman Ular, tgk Putrajaya Perlis dari dekat, Taman Budaya perlis (leh outdoor shooting lagik, hehe), Stadium Kangar (ni pon kena tgk jugak ker???), blaa...bla...bla...hatta Istana Arau pon saya tak sempat bwk dia lalu kat depan tu...isk...isk...next semester break, Aza mai lagik tau

Then, Isnin 10 pg saya hantar Aza naik bas utk balik ke Shah Alam...tp rupa2 nya beliau melalui satu lagi pengembaraan lain yg lagik hebat utk sejarah hidup beliau.Di mana bas Transnasional (kena sebut kat sini, bior Pengurus Transnasional baca dan tau khidmat mereka agak horror...)tu rosak di Alor Setar , kesian adik saya kena tgu lebih dari 5 jam sebelum bas berkenaan boleh bergerak dan menuju ke Shah Alam dengan selamat.dan beliau smpi di Shah Alam lewat tengah malam!

Ok...ini pulak yg sempat saya masak semasa cuti...

Ketam masak pedas...nmpk lazat kah?


Cuba compare dengan yg di bawah ini....Ketam Black Pepper...(godek2 folder, jupe ini....)
Yg ini dimasak oleh encik suami di rumah sewa lama kami, b4 pindah

Presentation masakan dia tak ceria kah?hahahahah...tapi serius...rasa dia sgt sedap..(hahaha...puji laki seniri...yo ler...takan nak puji laki org!)

Ermm...khas utk Aza yg merupakan pelajar jurusan masakan...hehehe...saya masak Tomyam Kelapa Muda utk lunch bersama beliau dan suami serta anak tempohari...alhamdulillah...mendjadik jugak experimen saya utk cuba masak ini...(Aza kata, saya wat R&D...hehehe)

Cuma yg tak syiok, kelapa muda ni kecik cinonet je saiz nya...len kali kena carik kelapa muda yg besoooo sket la ek, baru leh muat sume2 tomyam dlm tu.

Kalo kecik gini, kena buh la yg lain2 dalam mangkuk asing...



Kailan goreng dan ikan celup tepung yg tak berapa bersalut tepung...lupa carik resepi kat internet, so belasah pakai tepung serbaguna...

Akhir cerita...Azatul Husni harus lagik wajib mai Perlis lagi tau....
Gambar Pemandu pelancong....

Gambar anak teruna pemandu pelancong...hahaha...pakai topi cam tu dah macam rupa polis pencen je...kuikuikkui








0 comments: